De moderne dokter heeft een meester nodig

Array

De opleiding tot medisch specialist verandert. Het oude meester-gezel systeem waarin arts-assistenten ‘leerden door te doen’ wordt vervangen door formele opleidingsprogramma’s met gestructureerde vormen van toetsing. In haar proefschrift laat Iris Wallenburg het belang zien van een vertrouwensband met de opleiders. Deze noemt zij cruciaal voor het ontwikkelen van medische vaardigheden en om te leren omgaan met complexe en onvoorspelbare klinische situaties.

Wallenburgs promotieonderzoek is gebaseerd op diepte-interviews met en observaties van artsen in opleiding tot specialist (aios), opleiders, bestuurders van ziekenhuizen, vertegenwoordigers van de belangenorganisaties van artsen (KNMG) en ambtenaren van VWS.

Het proefschrift laat zien dat aios steeds minder contact hebben met hun opleider. Een vertrouwensband met de opleiders is echter cruciaal voor de leerruimte van aios om medische vaardigheden te ontwikkelen en om te leren omgaan met complexe en onvoorspelbare klinische situaties. De mogelijkheid om klinische vaardigheden te ontwikkelen wordt verder beperkt door de toenemende nadruk op patientveiligheid. Simulatietraining vormt tot nu toe nog een onvoldoende alternatief voor het leren in de dagelijkse zorgpraktijk.

Huidige beleidsinitiatieven zoals een verkorting van de opleidingsduur en het laten meebetalen van aios aan de eigen opleiding zullen bovenstaande ontwikkelingen waarschijnlijk versterken.

 

 

De medische vervolgopleidingen is de basis van het systeem van professionele zelfregulering. Veranderingen in de opleiding hebben daarom ook consequentie voor de sturing op de kwaliteit van zorg. Andere actoren (de overheid, zorgverzekeraars, ziekenhuisbestuurders, onderwijskundigen) krijgen steeds meer invloed op het dagelijks medisch werk. Externe bemoeienis maakt dat artsen worden gedwongen hun werkvormen aan te passen aan nieuwe eisen en wensen.

Er dient, aldus Wallenburg, echter voldoende ruimte te blijven voor artsen om op flexibele wijze invulling te geven aan zowel de opleiding als professionele regulering. Alleen dan kunnen zij waarden en gebruiken beschermen die een belangrijke maar nauwelijks zichtbare basis vormen van de kwaliteit van de medische zorgverlening aan patienten. Interacties tussen beleidsmakers, ziekenhuisbestuurders en artsen zijn cruciaal voor de verdere ontwikkeling van de aansturing van de medische praktijk, en de medische vervolgopleiding in het bijzonder.

* 31-10-2012

* Tijd 15.45
* Locatie: Aula
* Titel: The Modern Doctor: Unraveling the Practices of Residency Training Reform
* Spreker: I. Wallenburg
* Promotor: prof.dr. F. Scheele prof.dr. P.L. Meurs
* Onderdeel: VU medisch centrum
* Wetenschapsgebied: Medisch
* Evenementtype: Promotie

Meer informatie over het proefschrift in VU-DARE
(c) Copyright Vrije Universiteit Amsterdam
Bron: Nieuwsbank.nl

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen