Nascholingsbijeenkomst medisch specialisten voldoet in de meeste gevallen aan reclameregels voor geneesmiddelen

Array

Organisatoren van nascholingsbijeenkomsten voor medisch specialisten houden zich overwegend aan de geldende reclameregels voor geneesmiddelen. De inspectie vindt wel dat er meer transparantie moet komen over de banden tussen sprekers en de farmaceutische industrie en dat nascholingsbijeenkomsten vooraf moeten worden getoetst aan de geldende reclameregels.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg onderzocht of de reclameregels voor geneesmiddelen voldoende worden nageleefd bij nascholingsbijeenkomsten voor medisch specialisten die door de farmaceutische industrie worden gesponsord. Farmaceutische bedrijven sponsoren of organiseren zo’n 16% van de nascholingen van medisch specialisten. De reclameregels voor geneesmiddelen zijn bedoeld om ongewenste beïnvloeding van voorschrijfgedrag, zoals door ontoelaatbaar gunstbetoon, te voorkomen. Gunstbetoon is het in het vooruitzicht stellen, aanbieden of toekennen van geld, goederen of diensten met het doel het voorschrijven, ter hand stellen of gebruiken van een geneesmiddel te bevorderen.

De inspectie deed in 2011 tien onaangekondigde bezoeken, onderzocht documentatie en interviewde vijf wetenschappelijke verenigingen. Bij negen van de tien nascholingsbijeenkomsten werden de reclameregels voor geneesmiddelen nageleefd. De inspectie legde in één geval een corrigerende maatregel. Bij elke nascholing heeft de inspectie punten aangedragen bij de organisatoren die extra aandacht verdienen. Zo moeten de banden met farmaceutische bedrijven bekend worden gemaakt en moeten de vertegenwoordigers van die bedrijven tijdens de bijeenkomst als zodanig herkenbaar zijn. De inspectie gaat hier actief op toezien. Ook kijkt de inspectie of de locatie van de nascholing wel ‘passend’ is en de verleende gastvrijheid voldoende bescheiden

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat drie van de vijf geïnterviewde wetenschappelijke verenigingen hun nascholingsbijeenkomsten niet vooraf toetsen aan de regels voor gunstbetoon. De inspectie vindt dit wel nodig en beveelt de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR), de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij ter Bevordering van de Geneeskunst (KNMG) en de wetenschappelijke verenigingen van medisch specialisten aan een eenvoudige toets te ontwikkelen die kan worden gebruikt bij de beoordeling van een accreditatieaanvraag voor nascholingen

Rapport Nalevingsniveau reclameregels

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen