NIAZ-accreditatie voor ziekenhuis Bernhoven

Array

‘Een beloning voor onze inzet waar we trots op mogen zijn’
Op 14 september besloot de accreditatiecommissie van het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ) de NIAZ-accreditatie toe te kennen aan ziekenhuis Bernhoven. Dat is goed nieuws, in de allereerste plaats voor onze patienten. “Het geeft extra vertrouwen aan de patient die ervan uit mag gaan dat hij of zij in Bernhoven in veilige handen is. Maar ook goed nieuws voor alle medewerkers van ziekenhuis Bernhoven. We worden beloond voor onze inzet en we mogen trots zijn op wat we hebben bereikt.” Bestuursvoorzitter Johan van der Heide en Mieke Klerkx, manager Kwaliteit & Veiligheid spreken over het belang van de accreditatie.

“Kwaliteit is voor ons zo vanzelfsprekend dat de accreditatie daardoor soms als lastig werd ervaren door medewerkers en specialisten. Zij moesten nu immers onder woorden brengen wat zij zelf als heel gewoon ervaren. We doen het toch al! Waarom moet het dan nog in een protocol worden gezet?” Zo vat Mieke de reacties samen die er in het begin waren. “Punten die voor verbetering vatbaar waren, hebben we opgepakt. Dat geeft een goede basis voor de verhuizing naar- en de start in Uden.”

Kroon op ons werk
Het goede van de hele NIAZ-procedure is dat we ons veel meer ervan bewust zijn geworden van wat onze omgeving van ons vraagt aldus Johan en Mieke. “Van oudsher waren ziekenhuizen, en wij dus ook, erop gericht ons eigen verhaal uit te zenden. We zijn ons nu veel meer bewust van wat de patient van ons wil, dat is dus de omgekeerde wereld. We zijn sterk gericht op het verbeteren van de zorg. We hebben intussen al een nodig aantal certificaten verdiend, maar de NIAZ accreditatie is toch wel de kroon op ons werk. Het certificaat van het NIAZ geldt namelijk voor heel ziekenhuis Bernhoven.”

Wat werd genoemd als opvallend sterke punten zijn onder andere de betrokkenheid, motivatie en open vriendelijke sfeer. Maar ook het gezamenlijke leiderschap van de Raad van Bestuur en de medische staf wordt als een sterk punt gezien. “Het gaat uiteindelijk om een goede en veilige behandeling van de patient en daar werkt dit alles in door.”  Een bijzonder compliment kreeg Bernhoven voor de digitale procedure vrijgave medische apparatuur ofwel hoe het (preventief) onderhoud van de medische apparatuur geregeld is. “Natuurlijk zijn er ook punten die voor verbetering vatbaar zijn. Bijvoorbeeld de landelijke veiligheidsthema’s en daar wordt op dit moment al hard aan gewerkt. We zijn dus nog niet klaar, maar wel op de goede weg en blijven hard werken voor nóg betere zorg.”

We doen niet alles, maar wat we doen, doen we goed
“We laten zien dat we onze processen op orde hebben en dat maakt ons een betrouwbare partner voor de patienten, inspectie en de zorgverzekeraars. We doen het ook goed als het gaat om samenwerking in de ketenzorg, dus met andere zorgaanbieders, maar ook met andere ziekenhuizen. We luisteren goed naar externe deskundigen. Ook dat is een keuze. We doen niet alles in ziekenhuis Bernhoven, maar datgene wat we wel doen, doen we goed! We zijn in ziekenhuis Bernhoven altijd een beetje bescheiden geweest. Dat siert ons, maar we mogen ook trots zijn. Ik ben in ieder geval heel trots dat we dit met zijn allen bereikt hebben en ik dank alle medewerkers voor hun inzet en feliciteer hen én patienten van harte met dit resultaat”,  aldus Johan van der Heide.

Door Karel Bruinsma

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen