Resultaten werkplekleren in skills lab aan ziekenhuisbed meetbaar

Array

studenten-college_hersenen-2-200x155Eerste volledige integratie on- en offline leerresultaten
De sterkste leercurve in de zorg zit in de praktijkhandelingen. In een skills lab, een assessment op de werkplek of in een coaching gesprek. Informele, maar ook formele activiteiten die niet meetbaar zijn in leer- en ontwikkeltrajecten. Tin Can API is een nieuwe leerstandaard die het mogelijk maakt om leerresultaten in zowel de on- als offline omgeving op een inzichtelijke manier te verzamelen en met elkaar te verbinden.

Daarnaast kunnen leerresultaten uit verschillende modules makkelijker samengebracht worden om het volledige leerresultaat te analyseren. Tin Can API is de opvolger van SCORM. PAT Learning Solutions (PAT) rolt deze nieuwe leerstandaard als eerste in Nederland uit voor haar gebruikers in de zorg en andere branches zoals retail. PAT komt tevens met een oplossing voor de huidige SCORM e-learning problemen.

Aantoonbaar leerrendement
Werknemers in de zorg moeten continu bewaken dat zij handelingen op de correcte wijze uitvoeren en dat ze op de hoogte zijn van de laatste protocollen voor bijvoorbeeld medicatie. Aspecten die in de dagelijkse praktijk terugkomen en waarvan het als werkgever essentieel is om te toetsen of iedereen dit volledig onder de knie heeft. Tin Can is niet gebonden aan een Learning Management Systeem (LMS). De werknemer hoeft dus niet achter een computer te zitten om resultaten te meten, waardoor praktijkgedrag ook geregistreerd kan worden via bijvoorbeeld een mobiele applicatie, LMS of computer. Alle resultaten worden opgeslagen in een Tin Can Learning Record Store (LRS). Informele en formele momenten zoals een coachingsgesprek, werkplek activiteiten of handeling in een skills lab kunnen zo worden meegenomen in het gehele resultaat. Net als alle on- en offline toetsmomenten, beoordelingen en assessments. Hiermee is het voor het eerst mogelijk om het volledige leerproces te analyseren en hier op te sturen.

Rendement uit leren
Volgens Jeroen Krouwels, directeur bij PAT was het tot nu toe vrijwel onmogelijk om verschillende leerresultaten (on- en offline) op een goede manier te verzamelen in een LMS. “Er is nooit een eenduidige manier geweest om het resultaat van alle leervormen te gebruiken. Zeker niet van informele momenten en van offline praktijkmomenten. Hiermee weet een werkgever eigenlijk nooit hoever zijn werknemer is en al helemaal niet wat het  daadwerkelijk organisatierendement is uit leren. Met Tin Can API worden alle leerervaringen op een centrale plek opgeslagen om te kunnen analyseren. Het maakt dus niet uit of deze resultaten afkomstig zijn uit e-learning, uit klassikaal leren of zelfs uit heel andere leervormen.“

Aspecten Tin Can API:

  • Tin Can is niet gebonden aan een LMS.
  • Leerresultaten kunnen overgenomen worden in een ander LMS, bijvoorbeeld wanneer een werknemer van baan wisselt.
  • Leermodules kunnen gemakkelijk worden uitgewisseld, bijvoorbeeld wanneer partijen met elkaar samenwerken.
  • Tin Can verzamelt alle informele en formele leermomenten in een centrale database om deze te analyseren en erop te sturen.
  • Tin Can verbindt de on- en offline leermomenten en verzamelt deze informatie om te kunnen analyseren.
  • Maakt het inzichtelijk welke leervorm het meest effectief is en inzichtelijk hoever iemand is.
  • Maakt het inzichtelijk wat de investering van leren in de organisatie daadwerkelijk oplevert.
  • Tin Can API is een nieuwe leerstandaard die de huidige standaard, SCORM, vervangt.

Op donderdag 20 juni, tijdens de PAT Learning Summit, wordt de Tin Can API voor het eerst live gebruikt. Bezoekers kunnen dan na afloop van het event een uitdraai krijgen van hun persoonlijke leerresultaten op die dag.

SCORM engine
Vrijwel alle e-learning leermodules zijn nu nog gemaakt volgens de voorloper van Tin Can, de zogeheten SCROM standaard. Pakketjes met informatie die afgespeeld kunnen worden in een online LMS. Het nadeel is dat iedere LMS leverancier zijn eigen SCROM e-learning software bouwt. Hierdoor kunnen lang niet alle modules in een leeromgeving worden gebruikt en zijn er in de praktijk regelmatig problemen met het afspelen van de verschillende e-learning modules in een leeromgeving. Terwijl in de zorg vaak gebruik gemaakt wordt van e-learning modules van verschillende leveranciers zoals de PAT PulseWeb content, CampusMed van Noordhoff, Thieme Meulenhoff I-Care of de modules van Bohn Stafleu van Loghum. PAT is nu overgestapt op de originele SCORM software waardoor gebruikers zonder problemen alle SCORM e-learning modules af kunnen spelen, mits deze goed in elkaar zijn gezet. E-learning modules van alle uitgevers en eigen gemaakte modules, van alle versies van SCORM. Sinds de introductie in 2000 zijn er al verschillende versies vrijgegeven en deze worden allemaal ondersteund.

Over PAT
PAT Learning Solutions richt zich op het strategisch implementeren van leerprocessen binnen organisaties. Zij zijn partner voor organisaties die de prestaties van hun medewerkers willen verhogen. Al 25 jaar heeft PAT de expertise in huis om leerprocessen van organisaties en individuen te faciliteren. De innovatieve e-learningtrajecten van PAT zijn pragmatisch waarbij het leerproces zelf centraal staat. 500.000 professionals – werkzaam bij 1500 organisaties – hebben al gekozen voor de beproefde aanpak van PAT. PAT faciliteert en stimuleert het uitwisselen van kennis en content met leernetwerken via  het eigen platform PulseWebTM, het web en via social media.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen