Ouderenzorg gaat de online dialoog nog te wenig aan
ArrayIn de verpleging, verzorging en thuiszorg (de VVT-sector) worden de mogelijkheden die social media bieden nog te weinig aangegrepen. Dat blijkt uit de derde editie van de Social Media Monitor Zorg (SMMZ), die op 10 juni werd uitgebracht door online creatie- adviesbureau Redmax.
Dat social media steeds belangrijker worden in het dagelijks leven van veel mensen is bekend. De zorg is bij uitstek een onderwerp dat zich leent tot uitingen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Van klachten tot complimenten, de verschillende zorginstellingen worden uitgebreid besproken op socialmedia. Het is belangrijk dat zorginstellingen zich mengen in dit debat, om zo hun reputatie in de gatente houden en contact te onderhouden met de doelgroep.
Ook in de ouderenzorg (VVT-sector) is dit van groot belang. Steeds meer ouderen maken gebruik vaninternet, maar ook Bijna 40 procent van de VVT-instellingen heeft geen Facebookpagina en bijna de helft van deinstellingen is niet aanwezig op Twitter.
Een aantal instellingen geeft het goede voorbeeld. De 127 instellingen zijn met behulp van een gerangschikt, zodat duidelijk is geworden welke instellingen het beste presteren op social media op het gebied van professionaliteit, (inter)activiteit en cliëntgerichtheid. Op nummer één prijkt ouderenzorgorganisatie Laurens, die bijna het maximale aantal punten behaalde.
Laurens is goed vertegenwoordigd op alle kanalen en besteedt veel aandacht aan webcare. NaLaurens scoorden Vierstroom en Amsta Zorg het best.
.