Patiënt moet vaker afstappen van vertrouwde medicatie door preferentiebeleid

Array

Patiënten die hun vertrouwde medicijn willen houden, worden gedwongen zelf de medische noodzaak aan hun zorgverzekeraar te verklaren. Patiëntenfederatie NPCF is maandag een meldactie begonnen en vraagt patiënten naar hun ervaringen met medicijnverstrekking.

Patiëntenfederatie NPCF start deze week een meldactie naar ervaringen van patiënten met de verstrekking van medicijnen. Een van de onderwerpen waarover mensen bevraagd worden, is hun ervaring met het preferentiebeleid. Dit is het beleid waarbij verzekeraars alleen bepaalde –door hen vastgestelde- , maar vergelijkbare medicijnen vergoeden.

vierkante banner medicijnenSignalen voor meldactie
De patiëntenfederatie wil in beeld brengen waar mensen die medicijnen gebruiken met het voorkeursbeleid (preferentiebeleid) tegenaan lopen, hoe het contact met de apotheek is en of ze goed begeleid worden.
Directeur Wilna Wind vindt een meldactie hard nodig: “We krijgen signalen dat patiënten van het kastje naar de muur worden gestuurd. Bijvoorbeeld als het medicijn dat ze altijd gebruikten, niet meer wordt vergoed. Het komt voor dat mensen niet goed reageren op het nieuw voorgeschreven (preferente) medicijn.

 

Dan moeten er alternatieven gezocht worden, maar dat blijkt soms erg lastig vanwege de bijwerkingen. Als er sprake is van ‘medische noodzaak’ kunnen patiënten alsnog hun ‘oude’ medicijn gebruiken. Maar daar gaat het mis. De arts verwijst naar de apotheek, die vervolgens naar de zorgverzekeraar wijst en die wijst weer terug. De patiënt staat daar hulpeloos tussenin: hij krijgt geen goedwerkend medicijn of de vergoeding stuit op veel problemen. Of bepaalde medicijnen zijn soms tijdelijk niet beschikbaar. Daarom willen we nu onderzoeken hoe patiënten die in de praktijk ervaren. hoe groot de problemen zijn.”

 

Aanpassing nodig
In een brief aan de Tweede Kamer pleitte patiëntenfederatie NPCF onlangs al voor aanpassing van het preferentiebeleid. ‘Onnodige wisselingen, onduidelijkheden met betrekking tot het hanteren en opvolgen van het begrip ‘medische noodzaak’ leidt tot veel frustratie en last voor patiënten. Maar ook tot gezondheidsschade, bijvoorbeeld door een slechtere therapietrouw vanwege onnodige wisselingen van medicijnen of het überhaupt wisselen bij kwetsbare patiënten’.
Wilna Wind: “Patiënten mogen geen last van het preferentiebeleid hebben. Ze moeten medicijnen krijgen die ze nodig hebben en die bij hen goed werken. Goedkoop waar het kan, duurder waar het moet is ons motto.”

 

Wilt u meedoen met de meldactie? Hier komt u bij de vragenlijst.

 

> Zie ook onze Brief aan de Tweede Kamer over dit onderwerp

Bron: NPCF

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen