Huisarts niet tevreden over communicatie met ziekenhuis

Array

Afstemming informatievoorziening in de keten biedt ruimte voor verbetering
Huisartsen zijn in hun samenwerking met ziekenhuizen het minst tevreden over de communicatie en informatievoorziening. Dit concludeert MediQuest uit een onderzoek waarbij huisartsen hun mening gaven over de tevredenheid met de ziekenhuiszorg. Ondanks de focus op ketenzorg door overheid, autoriteiten en zorgverzekeraars, laten de resultaten zien dat er op dit aspect ruimte is voor verbetering van samenwerking en effectiviteit.

Zelfs de aandachtgebieden binnen ketenzorg zoals diabetes en cardiovasculaire aandoeningen lijken geen effect te hebben op de perceptie van huisartsen over specialismen als interne geneeskunde of cardiologie. huisarts-bereikbaarheidHet ligt in de verwachting dat deze specialismen gemiddeld hoger beoordeeld worden voor communicatie en informatievoorziening, maar ze blijven voor dit aspect dicht bij de gemiddelde tevredenheid voor communicatie over alle specialismen (2,5 uit vier punten). Een ziekenhuis kan in het huisartsenonderzoek maximaal vier punten scoren op ieder aspect. Hierbij wordt een aspect als goed beoordeeld wanneer er minimaal drie punten zijn behaald.

Huisartsen geven gemiddeld de hoogste waardering aan communicatie en informatievoorziening bij kindergeneeskunde. Oogheelkunde kent voor dit aspect de laagste gemiddelde  tevredenheidsscore. De resultaten laten zien dat er binnen elk ziekenhuis grote verschillen in beoordeling van communicatie per specialisme zijn. Dit biedt afdelingen de mogelijkheid om bij elkaar te kijken en te leren waar en hoe verbetering mogelijk is, en hoe bestaande patronen doorbroken kunnen worden om betere afstemming in de keten tot stand te brengen.

 

Huisartsentevredenheidsonderzoek
MediQuest zet op doorlopende basis een tevredenheidsonderzoek uit onder huisartsen. De resultaten van het onderzoek bieden ziekenhuizen concrete aanknopingspunten om de samenwerking met de huisarts te verbeteren en de zorg effectiever in te richten. “Wanneer zorgverleners samenwerken en de zorg hiermee doeltreffender inrichten, leidt dit tot betere kwaliteit van zorg, lagere kosten en een hogere patiëntveiligheid, bijvoorbeeld door betere medicatieoverdracht”, zegt Jon Schaefer, directeur van MediQuest. “De afstemming tussen verschillende zorgverleners is het gebied waar nog heel veel winst te behalen valt om de zorg kwalitatief beter en doelmatiger te maken.”

In het onderzoek zijn ruim 14.000 oordelen uit de periode 2011 t/m 2013 van meer dan duizend huisartsen verzameld over elf specialismen in 68 ziekenhuislocaties. Huisartsen beoordeelden de zorg op zes aspecten.

Bron: MediQuest

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen