KWF Kankerbestrijding geschokt over rookreclames op TV

Array

roken jeugd jongenSpotjes electronische sigaret doen alsof roken de norm is
Sinds vorige week wordt er weer gerookt in spotjes op televisie. Het nieuwe sigarettenmerk van electronische sigaretten laat een jonge moeder zien die rook uitblaast in en om de kinderwagen. KWF Kankerbestrijding is geschokt over deze campagne en vindt dit een zeer onwenselijke ontwikkeling. In eerste instantie is namelijk niet duidelijk dat het om een elektronische sigaret gaat. Het lijkt alsof de jonge moeder bewust tabaksrook in de kinderwagen blaast.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat meeroken ook schadelijk is voor de gezondheid. Daarnaast is het een Engelstalige campagne die mogelijk niet voor iedereen te begrijpen is, waardoor het lijkt alsof er voor een nieuwe sigaret reclame wordt gemaakt.

Met een 74% niet rokende meerderheid van de bevolking is roken al jaren niet meer de norm. De nieuwe reclame doet alsof roken wel weer de norm is.

Reclameverbod
Sinds 2002 is het verboden reclame voor tabak te maken. We hebben dus al ruim 10 jaar geen tabaksreclame meer op TV en reclameborden door de stad. Reclame voor tabak leidt ertoe dat jongeren eerder met roken zullen beginnen. KWF Kankerbestrijding maakt zich zorgen over de mogelijke negatieve bijeffecten van deze campagne waarin roken weer normaal lijkt te zijn. KWF Kankerbestrijding zal een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie en is benieuwd wat het ministerie van Volksgezondheid van deze ontwikkeling vindt.

Schadelijkheid
Vorige maand liet het RIVM, in haar rapport over de schadelijkheid van de sisha pen, weten dat de damp van een elektronische sigaret kleine hoeveelheden schadelijke stoffen, zoals aldehydes, bevat. Sommige aldehydes zijn kankerverwekkend. KWF Kankerbestrijding is van mening dat electronische sigaretten gereguleerd moeten worden. Zeker tot dat er meer duidelijk is over de gevolgen voor de gezondheidszorg. Dat betekent ook dat er geen reclame voor mag worden gemaakt, zoals ook tabaksreclame verboden is.
Bron: KWF

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen