Hartstichting meest geloofwaardige merk

Array
In het onderzoek ‘Geloofwaardige Merken 2013’ is Hartstichting het meest geloofwaardige merk. Het Goede doelen-merk laat niet alleen de directe concurrentie achter zich, maar tevens ruim honderd merken uit uiteenlopende branches. Ook de Top 20 van vorig jaar – onder aanvoering van titelverdediger Albert Heijn – is wederom in het onderzoek meegenomen. Verrassend of niet: de geloofwaardigheidsscore van Hartstichting ligt over het algemeen een flink stuk hoger dan die van de andere merken, de eerste 20 van vorig jaar incluis. Albert Heijn valt met de nieuwe score zelfs buiten de Top 20 van 2013. Donderdagmiddag werd de Award – Het Rode Kapje – uitgereikt aan de directeur van Hartstichting, Floris Italianer.

'Van links naar rechts René Besemer (Waal aan de Maas), Floris Italianer (directeur Hartstichting) en Remy van Lieshout (Daccle)' en bronvermelding fotograaf (Fasting bedrijfsfotografie).

‘Van links naar rechts René Besemer (Waal aan de Maas), Floris Italianer (directeur Hartstichting) en Remy van Lieshout (Daccle)’  fotograaf Fasting bedrijfsfotografie.

Opmerkelijke vondsten
Het is voor het tweede achtereenvolgende jaar dat het onderzoek is uitgevoerd. Geloofwaardige Merken is een initiatief van Waal aan de Maas en Daccle. Het veldwerk is uitgevoerd door SSI onder ruim 5.000 respondenten en is gehouden van 12 tot en met 22 augustus. Het onderzoek laat een aantal opmerkelijke vondsten zien. Zo steekt de geloofwaardigheid van Goede doelen met kop en schouders boven de andere categorieën uit. Grote uitzondering hierop is het negatief scorende Plan Nederland. Verder is het droevig gesteld met de geloofwaardigheid van de Tankstations/Oliemaatschappijen. De branche heeft een duidelijk geloofwaardigheidsprobleem. Op basis van het gemiddelde echter zijn de Energiemaatschappijen het minst geloofwaardig, maar dit komt mede doordat de twee minst geloofwaardige merken van 2013 (Oxxio en Nederlandse Energie Maatschappij) uit deze categorie komen. Merken kunnen overigens wel degelijk zelf iets doen aan hun geloofwaardigheid. Het onderzoek heeft aangetoond dat de merken geloofwaardiger zouden zijn als ze beter luisteren en reageren.. Zij bungelen onderaan de lijst als respectievelijk laatste en op één na laatste. Het complete rapport kunt u downloaden via www.facebook.com/geloofwaardigemerken

Onderzoek met merkinzicht
Vorig jaar al vonden beide initiatiefnemers dat de tijd rijp was voor een gedegen onderzoek naar de geloofwaardigheid van merken. En de opzet van het onderzoek beviel zo goed dat het vervolg kreeg. “We weten inmiddels allemaal dat je met sprookjes behoorlijk op je gezicht kunt gaan”, aldus René Besemer van reclamebureau Waal aan de Maas. “Eerlijk duurt het langst geldt ook voor merken. Je moet geen onzin verkopen als merk. Men prikt daar doorheen. Is het niet morgen, dan wel volgende week. En dat wordt, zeker met social media die over de schouders ‘meekijken’, alleen maar belangrijker voor een merk.” “In deze tweede editie van het onderzoek hebben we gekozen voor de automerken, energiemaatschappijen, sportmerken, doe-het-zelf ketens, modemerken met eigen winkels, de elektronicaketens, verzekeringsmaatschappijen, goede doelen, fastfood & beverages en tankstations/oliemaatschappijen. En de Top 20 van vorig jaar natuurlijk. Zo hebben we vergelijkingsmateriaal met 2012 en ontstaat stap voor stap een soort premier league van geloofwaardige merken”, vult Remy van Lieshout (Daccle) aan. “De Top 20 van vorig jaar hebben we bewust niet in één lijst met de nieuwe categorieën gezet. Maar de scores zijn op dezelfde wijze tot stand gekomen. Met straks een aantal jaren verder en een groter aantal branches naast elkaar gelegd; dat geeft een schat aan onderzoeksresultaten.”

Bron: Waal aan de Maas

Recente artikelen