Independer vergelijkt nu ook kwaliteit specialistische zorg

Array

Het kiezen van de juiste zorgverzekering wordt steeds belangrijker. Naast prijs, voorwaarden en kwaliteit van de klantenservice wordt kwaliteitsinformatie over beschikbare zorgaanbieders steeds belangrijker. Zorgverzekeraars sturen verzekerden steeds meer naar door hen geselecteerde zorgaanbieders. Zorgverzekeraars stellen dat zij selecteren op basis van kwaliteit. Maar veel zorgverleners geven aan dat verzekeraars vooral inzetten op een lage prijs. Independer wil transparantie over kwaliteit van ingekochte zorg.

Een lastig probleem bij het vaststellen van kwaliteit van zorg is dat er verschillende gedachten zijn over de definitie van kwaliteit. Er wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar methoden om zorgkwaliteit te meten. 16_independer Jammer genoeg zijn die methoden nog niet breed beschikbaar. Er zijn momenteel drie bronnen (dimensies) voor kwaliteitsbepaling die al wel breed beschikbaar zijn voor alle ziekenhuiszorg.
  1. Het objectieve medische proces, zoals gemeten door de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Zichtbare Zorg. Vele honderden medische procesindicatoren zijn samengevat in de KWIC-score die door Mediquest werd ontwikkeld
  2. Patiënt perspectieven in de vorm van reviews zoals Zorgkaart en Independer al jaren verzamelen
  3. Expert opinies in de vorm van meningen van huisartsen over specialisten met wie ze samenwerken, die door Mediquest worden verzameld
Uitgangspunten
Tijdens overleg met ziekenhuis, zorgverzekeraars, toezichthouders en patiëntenorganisaties bleek dat elke betrokken partij zijn eigen invalshoek wil kiezen. Het overleg over een gedeelde visie heeft helaas nog niets opgeleverd. Independer ontwikkelde daarom een aanpak die alle beschikbare bronnen combineert. Deze aanpak is vervolgens weer afgestemd met de belanghebbenden. Belangrijkste uitgangspunten zijn daarbij:
  • Kwaliteit binnen ziekenhuis verschilt van afdeling tot afdeling;
  • Er is geen overeenstemming welke kwaliteitsdefinitie het beste is, wel zijn veel spelers het eens dat alle dimensies van kwaliteit minimaal voldoende moeten zijn;
  • De zorg is niet gebaat bij ranglijstjes maar wel bij een verdeling in onder gemiddeld en boven gemiddeld;
  • Consumenten willen over het algemeen niet ver reizen voor zorg en oriënteren zich liever in de regio;
  • Independer wil voorkomen dat verzekerden gedwongen worden naar ondergemiddelde zorgaanbieders te gaan;
  • De meeste consumenten vinden het lastig te kiezen uit ellenlange overzichten met veel details en willen geholpen worden met verantwoorde vereenvoudiging. Volledige details moeten wel altijd beschikbaar blijven.
Wiskundigen van Independer hebben samen met Mediquest een methode ontwikkeld die recht doet aan al deze uitgangspunten.
Kwaliteitsinstituut
Diana M.J. Delnoij, Hoofd Kwaliteitsinstituut van het College voor Zorgverzekeringen verklaart: “Het Kwaliteitsinstituut heeft kennisgenomen van de methodiek van Independer en kijkt met interesse uit naar de ervaringen van gebruikers met deze maat. Het gaat om het vinden van een goede balans tussen een academisch verantwoorde én gebruikersvriendelijke wijze van presentatie van kwaliteitsgegevens. Daar zijn nog geen kant-en-klare recepten voor te geven. Wij stellen het zeer op prijs dat Independer het Kwaliteitsinstituut betrekt bij hun methodologische afwegingen en dat suggesties ter verbetering van de methodiek ook zijn verwerkt.”
PvdA
Lea Bouwmeester, Lid van de Tweede Kamer voor de PvdA reageert “Inzicht in kwaliteit van het zorgaanbod is zeer belangrijk voor de patiënt. Nog niet alle zorgverzekeraars geven hier goed inzicht in. Juist daarom is het goed dat Independer consumenten hiermee gaat helpen.”
Weging
De kwaliteitsinformatie weegt mee bij de selectie van de getoonde zorgverzekeringen in de vergelijkingsresultaten en top3 van Independer. Minder keuzevrijheid geeft aftrek en bovengemiddelde kwaliteit verhoogt de score. Daarnaast is de informatie ook gratis toegankelijk voor iedereen die ziekenhuiszorg zoekt. Na het invoeren van postcode en specialisme wordt de kwaliteit van zorgaanbieders (ZBC en ziekenhuis) getoond op basis van genoemde drie dimensies.
Bekijk de kwaliteitsscores van de drie belangrijkste gebieden.
Zie voor meer algemene informatie en cijfers over zorgverzekeringen de pagina marktcijfers over de zorgverzekering 2014.
Independer is de grootste online aanbieder van verzekeringen en andere financiële producten. Wij willen dat consumenten deze producten met een gerust gevoel bij ons kunnen aankopen. Daarom helpen wij ze graag met het vergelijken en afsluiten ervan. Ook onderhandelen wij met banken en verzekeraars over de beste voorwaarden en de laagste premies. Daardoor kunnen wij onze bezoekers altijd de beste deals aanbieden. Bezoekers kunnen op onze site gratis verzekeringen en andere financiële producten vergelijken. Voor klanten die rechtstreeks via onze site een verzekering afsluiten, ontvangen we een vergoeding. Vanaf 1 januari 2012 heeft Achmea een meerderheidsbelang in Independer. Independer ontleent haar bestaansrecht aan het objectief vergelijken van financiële producten. Onze Raad van Toezicht waakt ervoor dat dat zo blijft. Zie ook www.independer.nl en weblog.independer.nl/. Geïnteresseerd in persberichten van ons? Volg ons persaccount op Twitter. Of volg ons op Facebook of Google+.
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen