Online clientenportaal mijnviersprong succes

Array

September vorig jaar startte de Viersprong op kleine schaal met een digitaal cliëntenportaal – mijnviersprong – ter ondersteuning van het intakeproces van cliënten. In 2014 gaat zij alle volwassen cliënten die zich aanmelden bedienen met dit online cliëntenportaal, dat werd ontwikkeld in samenwerking met IPPZ.

De Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin
Ggz-instelling de Viersprong brengt een gezonde en veilige levensloopontwikkeling dichterbij voor kinderen, jongeren en volwassenen die ernstige problemen op het gebied van persoonlijkheid, gedrag of gezin hebben of dreigen te ontwikkelen. viersprongDaarvoor levert zij hoogspecialistische diagnostiek en behandeling. De Viersprong ontwikkelt en verspreidt nieuwe kennis, expertise en gerelateerde producten en is TOPGGz erkend. Zij vergroot haar klantgerichtheid en bevordert het zelfmanagement van cliënten onder andere door de ontwikkeling van e-health technologie.

Het cliëntenportaal, van aanmelding tot advies
Het gebruik van het cliëntenportaal dient ter ondersteuning van het intakeproces in de Viersprong. Via een beveiligde en persoonlijke online werkomgeving (mijnviersprong) kunnen clienten, via hun computer thuis, informatie geven ten behoeve van de intake, diagnostiek en advies. Verder wordt de procedure en de inhoud van het intakeproces uitgelegd, zodat clienten weten wat ze te wachten staat en zij zich zo optimaal kunnen voorbereiden. Ook kunnen clienten hier lezen over hun rechten en plichten en de behandelovereenkomst die zij met de Viersprong aangaan.

Voorafgaand aan het eerste gesprek wordt de cliënt bijvoorbeeld gevraagd om informatie te geven over de huidige gezondheid, woonsituatie, opleiding en werk. Deze informatie wordt gebruikt tijdens het eerste gesprek. Ook kan de client in het portaal de status van de aanmelding zien en kunnen cliënt en intaker in deze digitale omgeving beveiligd met elkaar communiceren.

Beoordeling
Uit de evaluatie van de pilot blijkt dat alle cliënten het proces in het cliëntenportaal zonder noemenswaardige problemen hebben doorlopen. De meeste startproblemen werden snel door de eigen servicedesk opgelost, met IPPZ als achterwacht. Volgens zowel de cliënten als de intakers biedt het cliëntenportaal een duidelijke meerwaarde. Voor de intakers geldt dat zij al vo?o?r het eerste gesprek door de cliënt aanvullende aangeleverde informatie kunnen lezen. Het wordt door de ondervraagden als een toevoeging ervaren dat cliënten op voorhand van het eerste gesprek alle informatie hebben gelezen en weten wat hen in de centrale voordeur te wachten staat. Bovendien ervaren cliënten een kortere wachttijd doordat ze voorafgaand aan het intakegesprek actief bezig zijn en een verbinding met de organisatie hebben, voordat het eerste gesprek heeft plaatsgevonden.

Tijdens de pilot is aan alle cliënten gevraagd het nut en de toegevoegde waarde van ieder onderdeel te waarderen met een rapportcijfer. Zowel het ontvangen van informatie als het aanleveren ervan, wordt door de cliënten in het portaal ruim beloond, het gemiddelde cijfer is een 7,8. Vanwege de positieve ervaringen met de pilot zullen vanaf 2014 alle volwassen cliënten met mijnviersprong worden bediend. Geschat wordt dat ongeveer 95% van de intakes van volwassenen ondersteund zal kunnen worden door het cliëntenportaal. Inmiddels loopt bij twee behandelprogramma’s tevens een pilot voor de toepassing van mijnviersprong in de behandeling. Ook hier zijn de verwachtingen positief gestemd.

Innovatieprijs
Onlangs heeft het cliëntenportaal de jaarlijkse innovatieprijs van de Viersprong gewonnen. “Het winnen van de innovatieprijs ondersteunt ons in het creëren van een breed gedragen cliëntenportaal en onderstreept het enthousiasme om het gebruik van e-health verder uit te werken. Er komen steeds meer creatieve en inhoudelijk interessante ideeën vanuit behandelaren zelf. Dat is een goede ontwikkeling”, aldus Marijke Cruijsbergs (psycholoog en projectmedewerker ehealth in de Viersprong).

Bron: De Viersprong

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen