Redmax heeft de implementatie methode voor opschaling van eHealth
ArrayEen van de grootste uitdagingen van de afgelopen jaren bij de implementatie van eHealth, is de opschaling van pilot naar gebruik in de rest van de organisatie. Redmax heeft op basis van jarenlange ervaring en zorgkennis een implementatiemethode ontwikkeld waarmee organisaties op gestructureerde wijze hun digitale innovatie kunnen inbedden in het primaire proces. De digitale innovatie wordt dan echt onderdeel van de dagelijkse praktijk.
Daadwerkelijk gebruik eHealth vraag om organisatieverandering
Steeds meer instellingen en zorgprofessionals zijn overtuigd van de meerwaarde van eHealth. Echter, uit de ervaring van Redmax blijkt dat veel organisaties de inzet van eHealth zien als doel op zich. De inzet van digitale zorginnovaties wordt hierdoor vaak “een ding” erbij. Het is dan ook niet gek dat 80% van zorginnovaties blijft hangen in de pilot fase en opschaling naar de rest van de organisatie mislukt. Een uitdaging waar veel instellingen mee worstelen. Het breed inzetten van eHealth heeft effect op de gehele organisatie: de mensen, de middelen en de processen. Veel instellingen onderschatten dit; een implementatie zal pas slagen wanneer een digitale innovatie onderdeel wordt van het dagelijkse (zorg) proces en er voldoende rekening wordt gehouden met de organisatieverandering die hiervoor nodig is.
Implementeren door aandacht voor de mens
Redmax heeft een implementatie methode ontwikkeld waarbij de focus ligt op deze organisatieverandering. De meeste aandacht gaat naar de verandering in de organisatiecultuur en de mensen die met eHealth moeten gaan werken. “Instellingen onderschatten vaak de verandering die professionals moeten doormaken om eHealth efficie?nt in te kunnen zetten, onze methode houdt hier rekening mee”, aldus Bram van Leeuwen, directeur bij Redmax. Dat de zorgverlener het verschil maakt bij de implementatie van eHealth blijkt ook uit verschillende onderzoeken van onder andere Redmax, het Nictiz en KPMG. Deze onderzoeken hebben aangetoond dat eHealth pas succesvol ingezet kan worden wanneer zorgverleners een positieve houding hebben tegenover de digitale innovatie.
Gestructureerd eHealth inbedden in het dagelijks proces
Het implementeren van eHealth is intensief proces, dat niet onderschat mag worden. Veel verschillende soorten analyses, modellen en implementatie producten zijn hiervoor in de afgelopen jaren al ontwikkeld. Redmax heeft deze producten en jarenlange ervaring gebruikt in haar implementatie methode. De implementatie methode is gebaseerd op het slim hergebruiken van methoden en producten. Daarbij maakt Redmax gebruik van intelligente implementatie software van Implementatie IQ. Deze software maakt het mogelijk om gestructureerd en gestandaardiseerd implementaties te doorlopen met als doel zorginnovaties onderdeel te maken van het dagelijkse (zorg)proces. Voordeel van deze aanpak is dat een repeterend ritme bij implementatie mogelijk is, zeker wanneer een innovatie manager meerdere digitale toepassingen tegelijkertijd moet implementeren en opschalen. Hierdoor komt er tijd vrij om daadwerkelijk aandacht te besteden aan het lokale karakter en de cultuur van de organisatie waar de implementatie plaats vindt. Bijkomend voordeel is dat er al bij de start van de implementatie een investeringscalculatie gemaakt kan worden voor de implementatie en opschaling.
Bron: Redmax