Oticon hoortoestellen scoren goed in CQ-index Hoortoestellen
ArrayHet NIVEL (Nederlands Instituut voor onderzoek in de gezondheidszorg) heeft in samenwerking met de NVVS de CQI (Consumer Quality Index) hoortoestellen ontwikkeld. De CQI Hoortoestellen is een valide en betrouwbaar meetinstrument dat verschillen in ervaren kwaliteit tussen typen en merken hoortoestellen laat zien.
In het onderzoek worden de ervaringen van cliënten van de zeven meest voorkomende merken vergelijken. Met het rapport wil het NIVEL betrouwbare en vergelijkbare prestatie-informatie vergaren, vanuit het perspectief van de cliënt.
Uit het onderzoek komt Oticon goed uit de bus. Het bleek namelijk dat cliënten met een Oticon hoortoestel op verschillende aspecten positievere ervaringen rapporteerden dan toestelgebruikers van andere merken.
Er werd gemeten op vijf verschillende schalen, te weten: geluidskwaliteit gesprekken, geluidskwaliteit activiteiten binnen, geluidskwaliteit activiteiten buiten, nut hoortoestel en beperking hoortoestel. Oticon wordt bij alle vijf de schalen telkens bij de best presterende merken genoemd. Specifieke aspecten waarop Oticon goed scoort zijn: uiterlijk, gebruikersgemak, geluidskwaliteit, reparatiegevoeligheid en eindoordeel.