VKIG blij met erkenning beroep Klachtenfunctionaris

Array

VKIG blij met erkenning beroep Klachtenfunctionaris in de gezondheidszorg! Wkkgz (klachtwet)
De Vereniging van klachtenfunctionarissen in de Gezondheidszorg (VKIG) is blij met de erkenning van het beroep van klachtenfunctionaris in de gezondheidszorg. Vandaag is de Wkkgz aangenomen door de Eerste Kamer. Een onderdeel van deze wet is de invoering van een klachtenfunctionaris bij de opvang en bemiddeling van klachten in de gezondheidszorg. Dit betekent erkenning voor het vak en de professionaliteit van de klachtenfunctionaris.

Ervaring en deskundigheid
De bakermat van de klachtenopvang in Nederland ligt bij de VKIG. Wat ruim twintig jaar geleden aarzelend begon, is uitgegroeid tot een volwassen vereniging met ervaring en deskundigheid met betrekking tot klachtenopvang, -bemiddeling en -management.

Van standpunten naar gedeelde waarheid
Marlout Corba, voorzitter VKIG: “De klachtenfunctionaris heeft een spilfunctie in het proces van klachtenopvang en -bemiddeling. De klachtenfunctionaris luistert naar de patiënt/cliënt en naar de zorgverlener en geeft informatie over de verschillende wegen die bewandeld kunnen worden om de klacht op te lossen. Dat vereist vakkennis, professionaliteit en kennis van de organisatie en haar cultuur om de partijen bij elkaar te brengen. Om van standpunten naar gedeelde waarheid te komen met als doel het herstellen van vertrouwen. Daarbij draagt kwalitatief hoogwaardige klachtenopvang bij aan verbetering van de kwaliteit van de zorg en het voorkomen van imagoschade van de instelling waar de ontevredenheid is ontstaan.”

Meer informatie
De VKIG nodigt directies van organisaties in de gezondheidszorg die vragen hebben over hoe te voldoen aan de eisen van de nieuwe wet, uit voor advies contact op te nemen. Dat kan via de website www.vkig.nl. Op deze website is ook meer informatie te vinden over dit onderwerp.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen