Apothekers moeten jaarlijks 10 miljoen recepten aanpassen

Array

Apothekers passen jaarlijks 10 miljoen recepten aan, waardoor zij medische problemen en zelfs ziekenhuisopnames voorkomen. Dat is de boodschap in de campagne ‘De eerste keer’, die apothekers 1 januari 2016 lanceren om uit te leggen wat apotheekzorg inhoudt en om agressie aan de balie tegen te gaan.

De campagne valt samen met de wijziging op de apotheeknota waartoe de Nederlandse Zorgautoriteit dit najaar besloot nadat bleek dat patiënten niet begrepen waarom ze circa 6 euro moesten betalen voor het ‘begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’. Dit gesprek moest sinds 1 januari 2014 apart op de nota vermeld worden wanneer een medicijn voor het eerst werd meegegeven. Daarvoor maakte het gesprek deel uit van de totale apotheekzorg bij een eerste medicijnverstrekking. Vanaf 1 januari 2016 is dat opnieuw het geval.

‘We zijn blij dat de Nederlandse Zorgautoriteit de splitsing in het tarief heeft teruggedraaid’, aldus voorzitter Gerben Klein Nulent van apothekersorganisatie KNMP. ‘Het tarief voor apotheekzorg viel niet meer uit te leggen. Apothekers verdienen hun brood al lang niet meer met de verkoop van medicijnen, maar met de zorg die zij leveren. Die zorg is essentieel, vooral de eerste keer dat een patiënt het middel mee krijgt. Dan checkt de apotheker of de dosering klopt, of het middel veilig is bij deze specifieke patiënt en of er geen wisselwerkingen optreden met andere medicijnen. Dat leidt tot 40.000 receptaanpassingen per dag. Die eerste keer geeft de apotheker of de apothekersassistent ook mondeling informatie, in het zogenoemde begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. Dat gesprek is verplicht. Als een patiënt het weigert, zal een apotheker het medicijn in principe niet meegeven.’

Animatie: ‘De eerste keer? Extra veilig!’
Onderstaande korte film toont in 10 stappen hoe de apotheek – voor én achter de balie – zorgt voor veilig en effectief medicijngebruik.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen