Één uur bewegen compenseert de risico’s van 8 uur zitten

Zitten zou het nieuwe roken zijn maar er is hoop voor mensen met zittend werk. Je hoeft niet te stoppen met zittend werk om de gezondheidsrisico’s van overmatig zitten te compenseren. Er is nu goed nieuws — uurtje van gematigde intensiteit activiteit compenseert de van 8 uur van de vergadering.

Deze conclusie komt uit een meta-analyse van meer dan 1 miljoen mensen gepubliceerd in de Lancet van 27 juli. Uit een recente meta-analyse blijkt dat het mogelijk is om de schadelijke effecten van veel zitten te compenseren of zelfs te elimineren. Uit de studie blijkt wel dat om 1 uur van gematigde intensiteit activiteit zoals met stevige pas (bij 5.6 km/h) lopen of fietsen met een snelheid van circa 16 km/h .
Maar ook kortere periodes van activiteit (ongeveer 25 tot en met 25 minuten per dag, wat vaak aanbevolen wordt in richtsnoeren) reduceert het risico op sterfterisico’s als gevolg van langdurige zitten, aldus de onderzoekers. We kunnen niet genoeg het belang van beweging benadrukken stelt Dr. Ulf Ekelund

One Hour of Activity Offsets Risks From 8 Hours of Sitting

“The study found that the health risks of sitting for 8 hours a day can be offset by 1 hour of moderate-intensity activity, which includes brisk walking (at 5.6 km/h) or cycling for pleasure (at 16 km/h). About a quarter of all individuals in the study reported this level of physical activity.”

“The new message is that “it is possible to reduce — or even eliminate — these risks if we are active enough, even without taking up sports or going to the gym,” says lead author of the meta-analysis, Ulf Ekelund, PhD, from the Norwegian School of Sports Sciences in Oslo and Cambridge University, United Kingdom”.

“This is the second time the journal has published such a series. The main message 4 years ago was that physical inactivity is a killer — leading to 5.3 million premature deaths annually worldwide, which is as many as caused by smoking and twice as many as associated with obesity. The finding prompted public health campaigns warning that “Sitting is the New Smoking” and that “Prolonged Sitting is Killing You.”

‘That conclusion comes from a meta-analysis of trial involving more than 1 million individuals, reported online July 27 in The Lancet. It is one of a special series of papers on physical activity to coincide with the forthcoming Olympic Games”.

“We have all heard by now of the dangers of too much sitting, but for those of us with sedentary jobs, there is now good news — an hour of moderate-intensity activity offsets the health risks of 8 hours of sitting”.

 

 

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen