Goede informatievoorziening voor kankerpatiënten niet vanzelfsprekend

Array

Bij een ziekte met veel impact zoals kanker ervaren patiënten geregeld stress door de vele opeenvolgende, intensieve onderzoeken en behandelingen. Heftige vragen komen aan bod. Ga ik dit overleven? Hoe moet het met mijn kinderen? Dan is een goede informatievoorziening extra belangrijk. De huidige informatievoorziening schiet in deze situaties regelmatig tekort.

Door het grote aanbod aan informatie is het voor patiënten vaak onduidelijk waar zij de antwoorden op hun vragen kunnen vinden. Veel brochures, websites en portalen bieden enkel algemene informatie. Als deze informatie ook nog eens niet overeenkomt met de instructies van de medisch specialist, dan raakt de patiënt de weg kwijt.

Partner in oncologische zorg

Sanofi heeft een brede benadering gezocht om zoveel mogelijk meerwaarde te leveren voor patiënten. Samen met de innovatieve start-up bedrijf Soulve heeft Sanofi MediMapp ontwikkeld. Daarmee geeft men inhoud aan de rol als partner in de oncologische zorg. Dit systeem begeleidt patiënten tijdens hun zorgpad en krijgen zij gedurende hun behandeltraject telkens overzichtelijk informatie die op dat moment relevant is.

MediMapp is een slimme informatiebron ontwikkeld voor kankerpatiënten. Het is een digitale applicatie voor tablet en desktop, die patiënten informeert over hun ziekte en zorgtraject. MediMapp helpt patiënten grip te krijgen op hun situatie door antwoorden te geven op urgente vragen als: Wanneer is mijn volgende onderzoek? Wat zijn mogelijke bijwerkingen van mijn behandeling? De informatie is specifiek, relevant en bovendien altijd actueel door de integratie met bronsystemen. Ook is MediMapp op elk gewenst moment beschikbaar, thuis op de bank maar ook in het ziekenhuis. MediMapp biedt patiënten de juiste informatie wanneer zij dit het meest nodig hebben.
MediMapp biedt individuele en overzichtelijke informatie

MediMapp informeert patiënten zo goed mogelijk tijdens hun zorgtraject. De voorlichting is individueel, overzichtelijk en sluit altijd aan op de medische situatie van de patiënt. Hierdoor kunnen patiënten en hun dierbaren zich voorbereiden op wat hun te wachten staat. Ook helpt het patiënten bij het begrijpen en verwerken van hun huidige situatie.

Bron: MediMapp

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen