NFK Transparantie Challenge

Array

In het kader van het federatiebrede speerpunt ‘transparantie van zorguitkomsten’ is NFK (Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties) in de zomer van 2017 de Transparantie Challenge gestart met een oproep aan de ziekenhuizen om transparant te zijn over vragenlijsten die zij afnemen bij patiënten, over de kwaliteit van de kankerzorg (PROMs en PREMs). Naar aanleiding hiervan hebben veertien ziekenhuizen vrijwillig inzicht gegeven. Hieruit blijkt dat vragenlijsten vooral worden gebruikt voor interne kwaliteitsverbetering (81%), patiëntenzorg (56%), benchmarking (50%) en wetenschappelijk onderzoek (38%). 

 

In zes van de ziekenhuizen zijn de vragenlijsten in 2018 met de NFK en betrokken kankerpatiëntenorganisaties besproken, om de resultaten van de vragen meer te bespreken en te delen met patiënten(organisaties). Hoewel het gebruik en transparantie van de ingevulde vragenlijsten nog veel beter kan, lopen we in de oncologie voorop.

Transparantie Challenge

Veel ziekenhuizen die deelnemen aan de Transparantie Challenge geven aan bezig te zijn met de implementatie van de vragenlijsten. Deze challenge helpt om dit onderwerp hoger op de prioriteitenlijst van ziekenhuizen te zetten. Dit project versterkt (over en weer) een ander project van NFK, PROMs en PREMs in de spreekkamer.

Isala

Zes ziekenhuizen, waaronder het Isala in Zwolle, krijgen volgende week de award van NFK uitgereikt ter aanmoediging. In 2019 peilen we weer de stand van gebruik en transparantie van de vragenlijsten, in de verwachting dat de resultaten dan nog beter zijn. De prijs bestaat uit een oorkonde en publieke erkenning dat deze ziekenhuizen goed bezig zijn.
Als dank voor het delen van de data door het Isala ziekenhuis is door NFK bijgaande poster gepubliceerd in de abri’s rondom het ziekenhuis.

Bron: NFK

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen