Consument kan duurder uit zijn met collectieve zorgverzekering

Array

Uit analyses gedaan in opdracht van het AVROTROS-consumentenprogramma Radar blijkt dat een collectieve zorgverzekering niet altijd de goedkoopste optie hoeft te zijn. Uit twee rekenvoorbeelden, één van een alleenstaande jonge vrouw en de ander van een echtpaar, blijkt dat in beide gevallen de consument goedkoper uit is met een individuele zorgverzekering.

Het blijkt een misvatting dat je met een collectieve verzekering altijd goedkoper uit bent. Het kan zijn dat een vergelijkbare polis individueel voordeliger af te sluiten is. Premies worden eerst verhoogd, om vervolgens krijgen consumenten een korting die tot tien procent van de basisverzekering kan zijn. Naast het feit dat de collectieve verzekering niet altijd voordelig uitpakt, zorgt dit systeem voor ongelijkheid: individueel verzekerden of verzekerden met een lagere korting dan de opslag, betalen mee aan de korting van mensen binnen een collectief met een hoge korting.

Korting collectieve zorgverzekering “sigaar uit eigen doos”

Minister Bruno Bruins noemde deze zomer de korting al een “sigaar uit eigen doos” en is voornemens de korting per 2020 terug te brengen tot maximaal 5% op de basisverzekering. Uit de uitzending van Radar blijkt dat consumenten die overstappen van zorgverzekering, zelf goed moeten blijven opletten of een collectieve verzekering in hun geval echt voordeliger is en aansluit bij hun wensen.

Uit een enquête van Radar onder ruim 26.000 consumenten blijkt dat mensen met een collectieve verzekering per maand 138 euro kwijt zijn voor hun totale premie (basis- en aanvullende verzekering). Dat is tien euro meer dan mensen die zich individueel verzekerd hebben: 128 euro per maand (basis- en aanvullende verzekering).

Bron: AVROTROS Radar

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen