Zorgverzekeraars blijven zich inspannen om wachttijden aan te pakken

Array

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft onderzocht hoe zorgverzekeraars zich inspannen om de wachttijden in bijvoorbeeld de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en medisch specialistische zorg (msz) te verminderen. Zorgverzekeraars vinden wachttijden zeer ongewenst. Iedere verzekerde moet er namelijk op kunnen vertrouwen dat hij/zij kan rekenen op de juiste zorg binnen de gestelde normen. Dankzij zorgbemiddeling weten zorgverzekeraars in veel gevallen de wachttijden van verzekerden te verkorten met meerdere weken en soms zelfs maanden. Maar net als de NZa signaleren zorgverzekeraars dat het verminderen van wachttijden een grote uitdaging blijft. Zorgverzekeraars delen de conclusie van de NZa dat met gezamenlijke inspanningen van de betrokken partijen een oplossing kan worden gevonden voor de wachttijdproblematiek. Zorgverzekeraars nemen de verbeterpunten van de NZa ter harte en blijven zich inspannen om wachttijden in de zorg aan te pakken. 

In de praktijk blijkt het aanpakken van wachttijden een uitdagende opgave. Aan te lange wachttijden liggen diverse oorzaken ten grondslag, zoals arbeidsmarktproblematiek of een gebrek aan actuele en betrouwbare wachttijdinformatie. De NZa ziet toe op de naleving van de zorgplicht door zorgverzekeraars. Zorgverzekeraars Nederland benadrukt dat ook zorgverzekeraars afhankelijk zijn van de inzet en betrokkenheid van andere partijen. Zo zorgen ook onvoldoende inzicht in de kwaliteit en doelmatigheid van zorgaanbieders ervoor dat wachttijden onnodig kunnen oplopen.

Weg van de wachtlijst

Dat samenwerking loont, laat de regionale aanpak in de ggz zien. Daar worden door de betrokken partijen concrete stappen in de goede richting gezet. Op www.wegvandewachtlijst.nlis meer te lezen over de goede voorbeelden uit de regio die er aan bijdragen de wachttijden in de ggz te verminderen.

Bron: https://www.zn.nl/338067458/Nieuwsbericht?newsitemid=3782148096

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen