‘Blue Monday helpt depressieve gevoelens bespreekbaar te maken’

Aankomende maandag 17 januari is het Blue Monday. Deze dag wordt bestempeld als de meest deprimerende dag van het jaar. Dat dit wetenschappelijk niet onderbouwd is, weten we wel, maar het is voor veel mensen een goede manier om depressieve gevoelens onder de aandacht te brengen en bespreekbaar te maken.

In een dipje zitten we allemaal weleens, maar wat als je iedere dag opnieuw somber en neerslachtig opstaat en naar bed gaat? Wat als je nergens zin in hebt en overal tegenop ziet? Oftewel, als je lijdt aan een depressie.

In Nederland hebben naar schatting 551.000 volwassenen een depressieve stoornis. Depressie komt voor bij alle leeftijden, maar openbaart zich meestal tussen de 25 en 45 jaar. De aandoening komt 1,5 keer zo vaak voor bij vrouwen als bij mannen. Behalve in ernst, variëren depressies ook in duur en frequentie.

Bij ongeveer de helft van de mensen duurt een depressieve periode korter dan drie maanden. Bij 15 tot 20 procent van de patiënten heeft de depressie een chronisch karakter en kan deze meerdere jaren duren. Een depressie kan grote gevolgen hebben voor het dagelijkse leven. Je kunt vaak nog maar voor een deel of zelfs niet meer werken, voor je gezin zorgen of onderwijs volgen. Vaak zijn er ook lichamelijke klachten.

Voor partners en familie kan het net zo moeilijk zijn om met gevolgen van een depressie om te gaan als voor de patiënt zelf. Het is dan ook belangrijk om naar elkaar te luisteren, te blijven praten en hulp in te schakelen als dat nodig is. En daarom is Blue Monday een goede dag om het taboe rondom depressies te doorbreken en depressieve gevoelens onder de aandacht te brengen en bespreekbaar te maken.

Koko Beers, neurobioloog en medewerker Kennis & innovatie, Hersenstichting

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen