MedicalFacts roept VWS op tot het instellen Meldpunt schending patienten-privacy en uitzending te verbieden
22 februari, 2012 – 23:04 | No Comment

De afgelopen week waren er in de media al twee voorbeelden waar het medisch beroepsgeheim op grove wijze werd geschonden. Het lijkt erop op dat patiëntenrechten steeds vaker in het gedrang komen voor diverse commerciële …

Read the full story »
*Medisch Nieuws*

Medisch Nieuws

Nieuwe ontwikkelingen

Nieuwe ontwikkelingen

Onderzoek

Onderzoek

Opinie & Beschouwing

Opinie & Beschouwing

Zorg 2.0

De zorg is in beweging.

Home » Onderzoek

Meer trek in chocolade door depressie maar humeur wordt slechter

Submitted by on 28 april, 2010 – 11:45No Comment

chocolade 200x200 Meer trek in chocolade door depressie maar humeur wordt slechter chocolade 200x200 photochocolade 300x240 Meer trek in chocolade door depressie maar humeur wordt slechter chocolade 300x240 photoMensen die kampen met een depressie hebben sneller de neiging om naar chocolade te grijpen. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit van Californië. Wanneer mensen erg depressief zijn, eten ze gemiddeld 12 stukken chocolade per maand. Uit onderzoek blijkt dat mensen die depressief zijn meer chocolade nuttigen dan hun gezonde leeftijdsgenoten. Depressieve mensen eten gemiddeld 8,4 porties (een portie is 28 gram) per maand. Gezonde mensen houden het bij 5,4 porties. Mensen met een zeer zware depressie nuttigen 11,8 porties. Bij licht depressieve mensen daalt dat aantal tot 8 stukken chocolade per maand. Zij die geen last hebben van neerslachtige gevoelens aten slechts 5 repen chocolade. De resultaten gelden zowel voor mannen als vrouwen. Ook mannen nemen dus al eens hun toevlucht tot troosteten.

Het vermoeden dat er een verband is tussen chocolade en stemming bestaat al langer. Het is echter voor het eerst dat dit ook wetenschappelijk voor mannen en vrouwen kan worden vastgesteld. In totaal namen 931 mensen deel aan het onderzoek. De proefpersonen werd onder andere gevraagd te noteren hoeveel chocolade ze aten en een vragenlijst omtrent hun dieet in te vullen. Bovendien werd de mate van depressiviteit vastgesteld. Al snel bleken chocola en depressie nauw met elkaar samen te hangen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het humeur van de mannen en vrouwen slechter werd naar mate zij meer chocolade aten. De deelnemers met depressieve gevoelens bleken ook veel chocolade per maand te eten.

moz screenshot 13 Meer trek in chocolade door depressie maar humeur wordt slechter moz screenshot 13 photomoz screenshot 14 Meer trek in chocolade door depressie maar humeur wordt slechter moz screenshot 14 photomoz screenshot 15 Meer trek in chocolade door depressie maar humeur wordt slechter moz screenshot 15 photoVerder onderzoek zal moeten uitwijzen wat de exacte relatie is tussen chocolade en het humeur.

Bron: ABC.net.au

Comments are closed.