“Manager bepaalt succes e-health”

Array

Voor de meeste zorg- en welzijninstellingen is het niet langer de vraag of ze iets met online hulpverlening doen, maar eerder ‘hoe’. Toch is het percentage contacten dat online plaatsvindt nog beperkt. De sleutel tot succes ligt volgens Frank Schalken, directeur van E-hulp.nl, bij het middlemanagement. “Zij moet de regie krijgen en nemen om zorgpaden en welzijndiensten met behulp van internet te transformeren.” Dat verklaarde hij bij de lancering van de managementeditie van het Handboek Online Hulpverlening. Het boek moet managers ondersteunen bij het uitrollen van e-health en het coachen van hun medewerkers in de nieuwe manier van werken.

e-health-netwerk-stethoscoop-200x200Onderschat
Online hulpverlening bestaat al meer dan tien jaar en er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat online interventies effectief zijn. Toch zien cliënten hun hulpverlener vooral nog in de spreekkamer in plaats van via het scherm. Schalken: ”Er is lang gezegd dat financieringsstructuren innovatie in de weg staan. Dat is voor een deel nog steeds zo, maar minstens zo belangrijk is de vraag waarom sommige organisaties en afdelingen veel meer online werken dan anderen. Dat verschil is voor een groot deel te verklaren door een duidelijke visie, een goede implementatie en ondersteuning voor de hulpverleners die op een andere manier moeten werken. Dit is de afgelopen jaren te vaak onderschat. De manager speelt hierin een cruciale rol.”

Blended hulpverlening
Was internet een paar jaar geleden nog iets voor erbij, nu zien steeds meer organisaties de mogelijkheden om het te integreren met face-to-face hulpverlening. “Deze verschuiving is goed zichtbaar in het handboek. In de vorige editie lag de nadruk op websites voor preventie, begeleiding en behandeling. In de nieuwe versie ligt veel meer nadruk op zogenaamde blended hulpverlening, waarbij de spreekkamer gecombineerd wordt met internet en de smartphone”, aldus Schalken, die een van de auteurs van het handboek is.

Handboek Online Hulpverlening
De managementeditie van het Handboek online hulpverlening  is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum en is vanaf vandaag verkrijgbaar via www.bsl.nl en in de (online) winkel. Onderwerpen die het handboek behandelt zijn onder andere de wijze waarop bestaande interventies blended gemaakt kunnen worden, het belang van een zorgvuldige implementatie, de mogelijkheden van mobile health, online therapietrouw creëren, de zeven kenmerken van een competente online hulpverlener. Voor studenten is er een onderwijseditie beschikbaar.

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen