Patiënt als uitgangspunt in onderwijs
ArrayBij het VU medisch centrum start vanaf september het nieuwe onderwijsprogramma. Vanaf het allereerste begin staat in dit programma het verhaal van de patiënt centraal.
Daarbij gaat het niet alleen over dat wat deze mankeert, maar ook hoe je als arts het beste met een patiënt kunt omgaan. Dermatoloog Marjolein Wintzen, die de patiënt aanlevert voor het eerste college: ‘Het gaat erom dat je ook de mens achter de aandoening ziet. In het huidige onderwijsprogramma zijn we dikwijls meer gericht op een demonstratie van een bepaald ziektebeeld. In de nieuwe opzet kiezen we voor een bredere presentatie, met meerdere disciplines.’ Het thema van de eerste week is ‘Huid en huidreactie’. Daarbij gaat het niet alleen om de huid, maar ook andere specialismen (fysiologie, celbiologie, pathologie, huisartsgeneeskunde, plastische chirurgie) gaan met dit uitgangspunt aan de slag.
Wim Konincks is de eerste patiënt, iemand met een acuut eczeem aan zijn handen, veroorzaakt door zijn beroep. Deze patiënt vertoonde zodanige allergische reacties dat hij niet meer kon werken en zelfs zijn bedrijf moest verkopen. Door hem zijn verhaal te laten vertellen, krijg je een veel completer beeld dan als je alleen naar die allergie kijkt.
De studenten gaan in de rest van de week aan de slag met alle aspecten van dit patiëntverhaal. Volgens Wintzen werkt het natuurlijk erg stimulerend om meteen al met echte patiënten in aanraking te komen. De studie gaat dan veel meer leven.
Bron: MedNet/VU Tracer