We gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens zoals bladeren gedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Dit was wel te verwachten. iSoft heeft veel huisartsen in de kou laten staan met de invoering naar het nieuwe zorgstelsel. De beste handleidingen waren van gebruikers zelf omdat deze na vallen en opstaan hadden ontdekt hoe de zaken wel moesten worden geimplementeerd. Ik denk dat het systeem MicroHis en het klaar maken veel meer hebben gekost dan begroot. Ze hebben tientallen updates en patches gemaakt en ik ben in maart al de tel kwijt geraakt. Ik denk dat dit nu tot deze enorme beursdaling heeft geleid. Niet alleen zijn de factoring maatschappijen in de problemen geraakt omdat ze met het nieuwe zorgstelsel feitelijk overbodig waren maar de wanprestaties van iSoft hebben uitendelijk z’n weerslag op de bedrijfsresultaten. In het begin van het jaar heb ik vaak wanhopige helpdesk-medewerkers aan de telefoon gehad als ik weer eens een vraag had. Ik denk dat dit uiteindelijk een exit voor iSoft wordt. Geen positief verhaal en ik denk dat de iSoft huisartsen nu pas echt boos zijn. Het is natuurlijk een zware verdenking. Gerommel in de boekhouding. GOEDKOOP IS DUS DUURKOOP!
—
Health is not valued till sickness comes!
Janine Budding
De beurskoers is gedaald naar aanleiding van een contract in Engeland. iSOFT is daar belast met de ontwikkeling van een EPD. Enerzijds is de oplevering hiervan later dan voorzien. Anderzijds is er – zoals er in de Engelse pers staat – als het ware aanbetaald, door de Engelse overheid. In welk jaar dat soort bedragen geboekt mogen worden, daar gaat het onderzoek in de boekhouding over.
Bij Medicalfacts zolgen we de ICT in de zorg op de voeten en horen veel vanuit het werkveld. De wijze waarop iSoft in Nederland te werk gaat verdiend geen schoonheidsprijs. De wijze waarop zij in Australië te werk zijn gegaan met hun nieuwe HIS wonder is sterk te vergelijken met de wijze waarop men in omgegaan de ombouw van MicroHis naar het nieuwe zorgstelsel. Een systeem was is samengesteld van oude en nieuwe componenten die voorzien is van een nieuw behangetje met in de eerste helft van dit jaar, onvoorspelbare resultaten uit de systemen. En als het bedrijf zelf al onregelmatigheden constateerd in de boekhouding en mensen daarvoor schorst kan je op z’n minst concluderen dat de bedrijfscultuur bij iSoft niet wenselijk is. Niet wenselijk zoals men is omgegaan met het nieuwe HIS, niet wenselijk zoals het nieuwe zorgstelsel is geimplementeerd en geen wenselijk praktijken ten aanzien van de financiering van het EPD in de UK, teveel risico’s nemen en te weinig aan risicobeperking en risicomanagement doen. Bedrijfscultuur is een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit en de betrouwbaarheid van een bedrijf. De afgelopen jaren veranderde het bedrijf wat MicroHis levert van een veel kleiner bedrijf dat zijn basis had bij huisartsen. Te vergelijken met de karakteristieken van een coöperatie. iSoft is een groot bedrijf met een sterke cultuur gericht op samenwerking met de zorgverleners, maar door de groei van het bedrijf is procesmatige en resultaatgerichte manier van werken onontbeerlijk geworden. Mijnsinzien hebben ze ze bedrijfscultuur niet goed genoeg aangepast aan de cultuur die een multinational idealiter heeft . Het personeelsbeleid de basis voor performance management en competence management is niet in balans met hetgeen ze moeten bieden. Men had nieuwe managementmethoden moeten inzetten om de bestaande kwaliteits- en resultaatgerichte cultuur te transformeren naar een klantgerichte, procesmatige, solide bedrijfscultuur. En dan krijg je situaties zoals die nu zijn ontstaan.
—
Health is not valued till sickness comes!
Janine Budding