Rol voor patiënt in Tuchtrecht

Array

Artsenorganisatie KNMG adviseert dat aan minister Klink van Volksgezondheid, die dit najaar het medisch tuchtrecht wil gaan moderniseren. Klachten van patiënten worden vaak ongegrond verklaard. Slechts in 15 tot 20 procent van de 1.300 tuchtzaken per jaar, wordt een patiënt in het gelijk gesteld. In een aantal gevallen acht de tuchtrechter de fout van de arts te gering voor een maatregel en wijst de klacht dan af.

Tuchtcolleges bestaan nu louter uit juristen en medici. Wel zou een tuchtrechtelijke procedure explicieter dan nu uit twee gescheiden fases moeten bestaan: een vooronderzoek en de officiële zitting van het tuchtcollege zelf. Bij het vooronderzoek zou een patiëntenvertegenwoordiger betrokken moeten worden. Het discussiestuk van de KNMG werd donderdag op een symposium besproken. Daarna volgt een definitief standpunt dat naar de minister van volksgezondheid wordt gestuurd.



De KNMG vindt dat behalve individuele artsen ook maatschappen van artsen tuchtrechtelijk vervolgd moeten kunnen worden. Veel medische fouten ontstaan doordat artsen hun zaakjes niet goed georganiseerd hebben. Dan is sprake van groepsverantwoordelijkheid. Legemaate: „Het moet mogelijk worden om een maatschap van bijvoorbeeld vier chirurgen te straffen. Niet de maatschap als rechtspersoon, dat kan niet, maar de vier chirurgen.”

De KNMG wil het tuchtrecht beperken tot klachten over medische fouten. Maar artsen in managementfuncties kunnen ook fouten maken. Klachten daarover moeten worden afgedaan via het normale klachtrecht. Dat geldt ook voor klachten over rechtspersonen zoals ziekenhuizen. De klachtencommissies moeten daarom wel onafhankelijker worden dan ze nu zijn en met meer expertise worden opgetuigd, aldus de KNMG.

Ook wil de artsenorganisatie het mogelijk maken een klacht gegrond te verklaren zonder de arts te straffen. Nu moet er altijd een sanctie volgen als een klacht gegrond is. Legemaate: „Soms is er een fout gemaakt waarvoor elke straf eigenlijk te zwaar is. Het tuchtcollege staat dan voor de keuze: een sanctie opleggen of de klacht ongegrond verklaren.”

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen