Independer heeft een nieuwe service
ArrayIndepender, een onafhankelijke kennisbank op Internet, heeft een nieuwe service: via deze vergelijkingssite kunnen clienten Independer vragen om contact op te nemen met de instelling die zij gekozen hebben voor hun aandoening. Independer neemt vervolgens contact op met deze instelling om de desbetreffende vraag neer te leggen, waarbij Independer wederom geïnformeerd wordt omtrent deze afhandeling.
Dit is de nieuwe trend aan het worden: vergelijkingssites die gaan bemiddelen om de vraaggestuurde zorg te bevorderen. Een ziekenhuis moet deze varieteit aan vragen gaan stroomlijnen binnen de organisatie, zodat de vraag bij de juiste persoon binnen een bepaalde tijd terecht komt en juist afgehandeld wordt. Dit wordt een nieuwe trend op het gebied van zorgbemiddeling. Wellicht geeft dit ook aan dat de traditionele rol van de eerste lijn en of de intercollegiale verwijzingen gaan veranderen onder invloed van nieuwe media. Een nieuw op te richten loket lijkt de oplossing om te zorgen dat aan de kwaliteit van zo’n verwijzing wordt voldaan.
Als deze vraag naar informatie niet wordt gestroomlijnd en deze service niet goed wordt opgepakt en de afhandeling laat afhangen van artsen of zorgmanagers, die door wachtlijsten soms ‘niet zitten te wachten op patienten van buiten de regio’, kan dit negatieve publiciteit tot gevolg hebben. Zeker als dit een aanzet is tot een trend en andere bemiddelaars volgen met eenzelfde service en eventuele uitbreiding daarvan.