Verbetertraject Probleemgedrag helpt

Array

Veel minder agressie, claimen en klagen
Agressiviteit, extreem veel aandacht vragen en klagen: in de zorg komt probleemgedrag vaak voor. Toch kan er wat aan gedaan worden, zo blijkt uit het Verbetertraject Probleemgedrag van Zorg voor Beter. In alle instellingen die deelnamen aan dit traject is het probleemgedrag verminderd. Bij sommige clienten verdween het probleemgedrag zelfs helemaal.

Verzorgenden hebben regelmatig te maken met probleemgedrag van clienten. Soms gaat dat ten koste van hun werkplezier én hun gevoel van veiligheid. Om daar wat aan te doen, hebben elf instellingen uit de verstandelijk gehandicaptensector en de sector verpleging en verzorging in 2007 deelgenomen aan het Verbetertraject Probleemgedrag. Volgens een stappenplan brachten de deelnemers het probleem in kaart, probeerden ze het gedrag van de client te begrijpen en bedachten ze daar vervolgens oplossingen voor. Door bij te houden hoe vaak het probleemgedrag voorkwam, kregen zij inzicht in de gevolgen van hun handelingen. Resultaat: het probleemgedrag verminderde aanzienlijk, zowel in getal als in de beleving van de betrokkenen.

Oplossingen
De instellingen richtten zich allemaal op een paar clienten die probleemgedrag vertoonden. “De deelnemers leerden beter naar de client zelf te kijken, in plaats van naar zijn gedrag”, aldus projectleider Nienke Uniken Venema van Vilans. Naar aanleiding daarvan bedachten zij voor die client passende interventies, zoals het creeren van meer rust, het aanbieden van meer activiteiten of het veranderen van het dagritme van de client. Soms hadden kleine veranderingen grote effecten. Zo bleek een client veel minder claimend gedrag te vertonen na het ophangen van een klok. In andere gevallen werd er door spel of muziek afleiding geboden. Hierdoor nam de onrust van clienten af.

Bewustwording
Een ander belangrijk resultaat is dat medewerkers zich meer bewust zijn geworden van hun eigen rol. “Die bewustwording ontstaat omdat ze dankzij het traject veel meer met elkaar praten over het probleemgedrag. Hierbij hebben ze ook de clienten en hun verwanten betrokken”, aldus Venema. Sommige instellingen zijn met scholing begonnen, bijvoorbeeld over ziektebeelden in relatie tot gedragsproblemen. “Die bewustwording bij de medewerkers is erg belangrijk om het stappenplan en het meten structureel een plaats te geven op de afdelingen en zelfs in de gehele organisatie.”

Over Zorg voor Beter
Het Verbetertraject Probleemgedrag is een onderdeel van het kwaliteitsprogramma Zorg voor Beter en wordt uitgevoerd door Vilans in samenwerking met het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE) en de beroepsvereniging voor verpleeghuisartsen en sociaal geriaters (NVVA). Zorg voor Beter stimuleert organisaties in de langdurende zorg om te werken aan kwaliteitsverbetering en duurzaamheid van de zorg. Zorg voor Beter is een initiatief van het ministerie van VWS. ZonMw heeft de regie. Vilans en TNO-Kwaliteit van Leven voeren uit.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen