Welzorg betaalt schadeclaim aan Woerden

Array

Welzorg, de leverancier van hulpmiddelen zoals rollators en scootmobielen, betaalt bijna 130.000 euro aan Woerden ter compensatie van slechte dienstverlening. Een kwart van dit bedrag gaat naar Woerdenaren die van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) gebruikmaken. Ook Oudewater en Montfoort krijgen compensatie. Het door Woerden ingehuurde Welzorg maakte er van januari tot oktober 2007 een potje van.

Uit een rapport van een onderzoeksbureau blijkt dat Welzorg er afgelopen jaar een potje van heeft gemaakt. Zo werden reparaties niet uitgevoerd, moesten mensen weken op hun bestelling wachten, werden huur- en koopprijzen door elkaar gehaald en werden er geen offertes gemaakt, terwijl dat wel zo was afgesproken. In enkele gevallen was de cliënt zelfs al overleden voordat de artikelen werden geleverd.

Woerden is samen met Maarssen per 1 januari 2007 in zee gegaan met Welzorg voor het leveren van hulpmiddelen in het kader van de Wet Maatschappelijk Ondersteuning (WMO). De klachten stapelen zich sindsdien op. Maarssen heeft inmiddels een claim van bijna 700.000 euro bij Welzorg ingediend. Ook de Woerdense wethouder Haak (welzijn en ouderenbeleid) bekijkt nu of de geleden schade kan worden verhaald. Volgens een woordvoerder onderzoekt de gemeente of ze iets kan doen voor gedupeerden.

In de overeenkomst tussen de gemeenten Woerden en Maarssen en Welzorg is een boeteclausule opgenomen. Volgens woordvoerder van Nieuwkasteele van Welzorg is de claim van Maarssen buitensporig hoog. ,,Bijna zeven ton is veel meer dan de omzet.’’ Hoe het bedrijf met de claim omgaat, is nog niet duidelijk. De mogelijke Woerdense claim wordt afgewacht.

Van Nieuwkasteele erkent de problemen in 2007, maar verklaart dat deze nu grotendeels tot het verleden behoren. ,,Door een mislukte reorganisatie zijn er inderdaad zaken misgegaan, maar nu is het roer omgegaan.’’

Stichting Gehandicapten Platform Woerden bevestigt dat Welzorg nu presteert. ,,Dat is maar goed ook, want het was echt een ramp. We ontvangen nu nauwelijks klachten,’’ zegt secretaris Ineke Korver. ,,Een van de verbeteringen is bijvoorbeeld dat je direct het regiokantoor te spreken krijgt als je naar het centrale nummer belt.’’

 

Recente artikelen