Achmea start met zorgbemiddeling

Array

In 1993 is Zilveren Kruis Achmea als eerste zorgverzekeraar gestart met de service zorgbemiddeling. Met deze service neemt de verzekeraar de verzekerde veel zorg uit handen. Met een aantal ziekenhuizen hebben we garantieafspraken over maximale wachttijden. Daarnaast hebben onze zorgbemiddelaars dagelijks contact met ziekenhuizen, waardoor we verzekerden een advies kunnen geven in welk ziekenhuis ze voor een bepaalde aandoening snel en goed geholpen kunnen worden, aldus Arn van den Boom, commercieel directeur Zilveren Kruis Achmea. Verzekerden zijn daardoor veel sneller weer op de been, aan het werk, op school of aan het sporten. Via de website vullen verzekerden een aanvraagformulier in, waarna binnen twee dagen een persoonlijk zorgadvies gereed is. Is de verzekerde het eens met het zorgadvies, dan maakt de verzekeraar alle afspraken. In de meeste gevallen is dat al binnen twee weken vanwege garantieafspraken met ziekenhuizen.

Onder werkgevers is de laatste jaren een groei te zien in aanvragen. Collectieve relaties van Zilveren Kruis Achmea willen steeds vaker afspraken maken over hoe snel een werknemer geholpen kan worden als die zorg nodig heeft. Zorgbemiddeling speelt hierbij dus een cruciale rol. Zeker nu de arbeidsmarkt krap is en de vergrijzing optreedt, willen werkgevers hun werknemers zo spoedig mogelijk terug op de werkvloer en wordt van de zorgverzekeraar een actieve rol gevraagd, vervolgt Arn van den Boom.  In 2007 hebben we het aantal verzuimdagen bij collectiviteiten kunnen verminderen met bijna 79.000 dagen.
De besparing voor de werkgevers bedraagt hiermee bijna 16 miljoen euro.*).

*) bron: TNO Arbeid (Hierbij is uitgegaan van 200,- per verzuimdag. Het bedrag bestaat uit loonkosten en vervangingskosten).

Bron: Achmea 

Recente artikelen