Convenant Bemiddeling in de thuiszorg bij AWBZ-erkende thuiszorginstellingen

Array

Op 23 oktober 2008 is eindelijk een convenant gesloten over het werken als zelfstandige in de thuiszorg via een bemiddelingsbureau. In deze brief willen wij u informeren over de laatste stand van zaken, de vragen die het convenant bij ons heeft opgeroepen en de gevolgen die het convenant voor u heeft.

 

Belangrijkste punten convenant

Op onze website vindt u een verwijzing naar de volledige tekst van het convenant. De modelovereenkomsten die bij het convenant horen, kunt u eveneens vinden op onze website. Dit zijn de belangrijkste punten uit het convenant:

  • De Belastingdienst, de branchevereniging Branchebelang Thuiszorg Nederland (BTN), het ministerie van VWS en het UWV zijn de partijen die het convenant hebben ondertekend. Andere brancheverenigingen die eerst wel bij de onderhandelingen waren betrokken, hebben uiteindelijk niet getekend. Namens de branche is dus alleen BTN partij bij het convenant.
  • In het convenant wordt per 1 januari 2009 een nieuwe constructie in het leven geroepen, waardoor u als zelfstandig ondernemer AWBZ zorg in natura kunt verlenen, zonder dat u het risico loopt dat deze werkzaamheden als een (fictieve) arbeidsovereenkomst worden beschouwd.
  • Omdat het convenant duidelijkheid schept over de vereisten waar een ondernemer in de thuiszorg aan moet voldoen, hoeft u volgens de convenantpartijen voor 2009 geen VAR meer aan te vragen.
  • Tot eind 2008 is het bemiddelingsbureau verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde zorg. Het bemiddelingsbureau moet voldoen aan de HKZ-criteria en kan door de Inspectie voor de Volksgezondheid worden aangesproken. De bedoeling is dat de taak van het bemiddelingsbureau zich vanaf 2009 beperkt tot het bij elkaar brengen van vraag en aanbod en dat alle verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid zoveel mogelijk bij de zorgverlener komen te liggen.
  • BTN zal een keurmerk voor zorgverleners ontwikkelen. In dit keurmerk komen onder meer kwaliteitsnormen te staan voor verantwoorde zorg, een klachtenregeling, beschrijving en voorwaarden voor ondernemen als zorgverlener, criteria voor deskundigheidsbevordering en afspraken om klanttevredenheid te meten.
  • Helaas biedt het convenant geen oplossing voor de periode tot 1 januari 2009. Veel ondernemers in de thuiszorg lopen dus nog steeds het risico dat hun inkomsten geheel of gedeeltelijk als loon uit dienstbetrekking worden beschouwd in plaats van winst uit onderneming.

 

Vragen naar aanleiding van het convenant

Het convenant roept bij ons een aantal vragen op. Deze vragen hebben wij voorgelegd aan diverse instanties. Dit zijn onze voornaamste vragen:

 

  1. In het convenant wordt gesproken over een keurmerk dat door BTN ontwikkeld gaat worden. Hoe wordt er vanaf 1 januari 2009 omgegaan met zelfstandigen die het keurmerk niet hebben, maar wel volgens het convenant werken?
  2. Hoe wordt er omgegaan met zorgverleners en bemiddelingsbureaus die niet bij BTN zijn aangesloten?
  3. Als zelfstandigen een VAR voor 2009 aanvragen, kunnen zij dan bij hun aanvraag melden dat zij volgens het convenant werken?
  4. In het convenant staat dat de zorgverlener die werkt volgens de modelovereenkomsten beschouwd wordt als ondernemer en dat het bemiddelingsbureau geen risico loopt voor loonbelasting en premieheffing. Maar wat als de zelfstandige via één bemiddelingsbureau werkt en er van acquisitie feitelijk geen sprake is, is dan op de langere termijn ook sprake van een VAR-winst.
  5. Welke afspraken zijn gemaakt met betrekking tot 2008 en de jaren daarvoor? Indien hierover nog geen duidelijkheid is te geven, wanneer kunnen wij een definitieve regeling verwachten voor de periode tot eind 2008?

 

Zodra wij antwoorden op onze vragen hebben ontvangen, zullen wij u op de hoogte stellen.

 

Wat kunt u doen?

Als u in 2009 als zorgverlener een zo groot mogelijk kans wilt hebben om als ondernemer te worden beschouwd, dan adviseren wij u in de eerste plaats om gebruik te maken van de modelovereenkomsten, die u kunt vinden op onze website.

 

Ten tweede adviseren wij u om toch een VAR-winst aan te vragen voor 2009. Dit geeft meer zekerheid. Doet u dat niet, dan weet u pas bij de aangifte inkomstenbelasting zeker of u als ondernemer of werknemer wordt gezien. Bovendien laat u een mogelijkheid lopen om in bezwaar en beroep te gaan.

 

In de derde plaats adviseren wij u om uit te zoeken of u het keurmerk wilt aanvragen. Van BTN begrepen wij dat het keurmerk ongeveer € 75,- gaat kosten. BTN heeft een speciale website gelanceerd, waar u meer informatie kunt vinden. Dit is www.mijnkeurmerk.nl.

 

Tot slot geldt in 2009 net als in 2008 dat u zich als “echte” ondernemer moet gedragen, dus werk voor meerdere opdrachtgevers en bemiddelingsbureaus, doe aan acquisitie, zorg voor een eigen huisstijl et cetera.

 

Zorgspreekuur

Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft over uw persoonlijke situatie. Om uw vragen te beantwoorden, organiseren wij een speciaal zorgspreekuur voor onze leden. Ook belangstellenden, die nog geen lid zijn van FNV Zelfstandigen kunnen bij wijze van uitzondering naar het zorgspreekuur komen.

 

Het zorgspreekuur vindt plaats op:

 

Dinsdag 11 november 2008 van 13.30 uur tot 16.00 uur;

Woensdag 12 november 2008 van 10.00 uur tot 12.30 uur;

Maandag 17 november 2008 van 13.30 uur tot 16.00 uur en

Donderdag 20 november 2008 van 10.00 uur tot 12.30 uur.

 

U kunt zich aanmelden via [email protected] of, indien u niet beschikt over internet, telefonisch tijdens het juridisch spreekuur. Wilt u in uw e-mailbericht vermelden welke dagen uw voorkeur hebben? Ook ontvangen wij graag een korte beschrijving van uw vragen, dan kunnen wij daar met de planning rekening mee houden. Tot slot verzoeken wij u vriendelijk om alle relevante stukken mee te nemen naar het spreekuur.

 

Bron: FNV Zelfstandigen

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen