Vraag 5: Een auto rijdt met een vaste stuuruitslag in een cirkel rond. Is er verschil in de grootte van de draaicirkel bij het vooruit rijden of het achteruit rijden?

Array

Vraag 5: Een auto rijdt met een vaste stuuruitslag in een cirkel rond. Is er verschil in de grootte van de draaicirkel bij het vooruit rijden of het achteruit rijden?

Poll: Vraag 5

Tussenstand:

8 thoughts on "Vraag 5: Een auto rijdt met een vaste stuuruitslag in een cirkel rond. Is er verschil in de grootte van de draaicirkel bij het vooruit rijden of het achteruit rijden?"

  1. Redactie Medicalfacts

    Het verschil zit hem in het feit dat je voorwielen draaien. Als je vooruit gaat maak je dus een andere bocht dan wanneer je achteruit rijdt. Als je vooruit rijdt, dan “loopt” de achterkant iets naar binnen. Dus de cirkel die de achterkant maakt is kleiner als de voorkant.

    Echter als je achteruit de cirkel maakt, maken de achterwielen (die dan dus als eerste de bocht ingaan) nog steeds een kleinere cirkel, of  lijkt hetdan  alsof de draaicirkel kleiner is. Als je achteruit draait, ligt je middenpunt vlak naast je achterwielen. Draai je vooruit dan ligt ie ergens ver links van je auto. Ik denk B.

  2. Hans van Muiswinkel

    Tja, achteruit inparkeren, doen we natuurlijk omdat dat makkelijker is (voor mannen), maar of dat ook betekent dat de draaicirkel kleiner is, lijkt me niet hoor. Ik vermoed A (maakt geen verschil).

  3. Denk aan een heftruck

  4. Redactie Medicalfacts/Janine Budding

    Soms liggen dingen zo voor de hand. Inderdaad een heftruck is een goed voorbeeld

  5. Redactie Medicalfacts/Janine Budding

    Soms liggen dingen zo voor de hand. Inderdaad een heftruck is een goed voorbeeld.

  6. Die heftruck geeft nog steeds geen antwoord. Het zegt nog steeds niet of de draaicirkel anders is als de heftruck vooruit of achteruit rijdt. De stuurinrichting achter is waarschijnlijk gewoon zo gekozen omdat men het draaipunt in de buurt van de vork wil hebben.

  7. Redactie Medicalfacts/Janine Budding

    Antwoord A is goed: er is geen verschil in de grootte van de draaicirkel bij het vooruit of achteruit rijden. Er is niet veel uitleg nodig; het enige dat verandert is de draairichting van de aangedreven wielen. Aangezien de hele mechanica in dit geval omkeerbaar is, en de constructie star gehouden wordt, is het gevolgde spoor inderdaad precies hetzelfde, alleen dan in omgekeerde richting. Iedereen die wel eens met een Dinky Toy speelt, kan dat zien.

  8. Ik geloof het antwoord niet, het moet C zijn. Weer zo’n typische wetenschapsquizvraag met een zeer knullige uitleg/experiment in het programma. Dat is toch geen meten wat ze daar deden.Als de auto vooruit draait zullen de wielen ongeveer parallel staan aan de raaklijn van de draaicirkel. Achteruit rijdend maken de achterwielen (die dan voorwielen zijn geworden) een forse hoek met die raaklijn. De auto is dan fors onderstuurd en zal dan de buitenkant van de bocht gaan opzoeken (met een grotere draaicirkel als gevolg). Dat effect zal natuurlijk groter worden wanneer de snelheid toeneemt.

Comments are closed.

Recente artikelen