Patiënten geven Sint Franciscus Gasthuis een acht

Array

Ruim 95% van de ondervraagde patienten van het Sint Franciscus Gasthuis kiest opnieuw voor datzelfde ziekenhuis. De patienten geven het Rotterdamse ziekenhuis gemiddeld een dikke acht als rapportcijfer voor de totale behandeling. Dit blijkt uit het patienttevredenheidsonderzoek dat het afgelopen jaar is gehouden op bijna alle poliklinieken en verpleegafdelingen van het Sint Franciscus Gasthuis. In totaal hebben ongeveer 4.300 patienten meegedaan aan het onderzoek. Hierdoor heeft het ziekenhuis een goed beeld gekregen van de zorg zoals de patient deze ervaart.


De patienten zijn over het algemeen het meest tevreden over de bejegening door artsen, verpleegkundigen en polikliniekmedewerkers. Ze vinden de medewerkers deskundig, respectvol en behulpzaam. Tijdens het onderzoek kwamen ook verbeterpunten naar boven. Patienten zijn minder tevreden over onder andere de schoonmaak van de ruimtes, informatievoorziening (bijvoorbeeld tijdens de opname) en over de bezoektijden.

Verbeterpunten

Het Sint Franciscus Gasthuis gaat met deze verbeterpunten aan de slag. Elke afdeling schrijft een plan waarin wordt beschreven hoe deze onderwerpen worden verbeterd. Ook ziekenhuisbreed wordt daar aan gewerkt, zoals het verbeteren van de bezoektijden en de informatievoorziening aan de patient. Inmiddels is ook een slag gemaakt met de schoonmaak in het ziekenhuis.

De komende tijd wordt het onderzoek voortgezet. Patienten krijgen opnieuw de mogelijkheid om, na een polikliniekbezoek of opname, via een vragenlijst aan te geven hoe tevreden ze zijn over de zorgverlening. Het Sint Franciscus Gasthuis wil graag op de hoogte blijven van hoe de patient de zorg ervaart.


Bron: SFG

Recente artikelen