Harry Luik vertelt de NOS over pilot van het KG met Quality Medical Services (QMS)

Array
Harry Luik, bestuursvoorzitter van het Kennemer Gasthuis (KG) heeft afgelopen week een interview gegeven aan de NOS over een pilot van het KG met Quality Medical Services (QMS). Hij reageert daarin op kamerleden (SP, PvdA en CDA) die de toelaatbaarheid van een dergelijke vorm van samenwerking in twijfel trekken. Op basis van het interview zijn er vandaag verschillende items geweest op radio en televisie.Harry Luik zegt in het NOS journaal dat in zijn ziekenhuis mensen niet tegen betaling mogen voorkruipen. Eerder deze week reageerde Kamerleden furieus op het nieuws dat tegen betaling van negenhonderd euro mensen in het ziekenhuis eerder aan de beurt komen.
De ophef is ontstaan rond een samenwerking van het ziekenhuis met bemiddelingsbureau Quality Medical Services (QMS). Volgens Luik is het idee achter de omstreden pilot dat mensen sneller toegang krijgen tot planbare zorg. Het gaat dan om personeelsleden van bedrijven die klant zijn bij QMS. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bestudeert de situatie in het Gasthuis naar aanleiding van de commotie. Een woordvoerster zei donderdag dat van een officieel onderzoek geen sprake is.
Wat is QMS?
QMS is een organisatie die voor bedrijven – nadrukkelijk niet voor individuele patienten – bemiddelt bij ziekenhuiszorg. Zo’n bedrijf kan bij QMS aankloppen voor zorgbemiddeling en QMS komt vervolgens bij ons. Het KG ontvangt van QMS € 900,- per patient die op die manier binnenkomt. Dat is een vergoeding voor extra kosten die worden gemaakt doordat er bijvoorbeeld in de avonduren of het weekend wordt behandeld of extra uren worden gemaakt door artsen.

Waarom werkt het KG samen met QMS?
De  (toenemende) marktwerking in de zorg heeft – zoals in iedere branche – nieuwe initiatieven en marktpartijen tot gevolg. Overigens zijn er al geruime tijd talrijke vergelijkbare initiatieven in de zorg. Denk daarbij aan wachtlijstbemiddeling door zorgverzekeraars en zgn. bedrijvenpoli’s. Het KG staat in basis open voor dit soort nieuwe initiatieven. Uiteraard wordt ieder initiatief zorgvuldig afgewogen.

De raad van bestuur heeft, in nauw overleg met de medische staf, besloten de samenwerking met QMS te verkennen. Daarbij was een absolute voorwaarde dat het niet ten koste zou gaan van de zorg voor onze reguliere patienten. Die mogen bijvoorbeeld niet met langere wachtlijsten geconfronteerd worden. Mocht de toestroom van patienten via QMS dermate groot worden dat we dit niet meer kunnen garanderen, dan wordt er extra capaciteit ingezet. Ook binnen ons reguliere patientenaanbod passen wij onze capaciteit waar mogelijk al aan als de wachttijden oplopen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van avondpoli’s en OK’s in het weekend. Tot nu toe heeft QMS twee patienten aangebracht.


Eerst een pilot
De samenwerking met QMS betreft een pilot voor een half jaar. De pilot is van start gegaan op 1 september jl. Met QMS zijn inmiddels afspraken gemaakt voor een evaluatie van de pilot. Het KG zal mede op basis hiervan besluiten of en hoe de samenwerking wordt voortgezet.


De zorg voor onze reguliere patienten is niet in het geding
Het gaat NIET om acute zorg, maar alleen om planbare zorg uit het B-segment.
Het gaat NIET om ‘rijke’ patienten die ‘een zak geld’ meenemen, maar om gewone werknemers van het midden- en kleinbedrijf die via hun werkgever bij ons terechtkomen.
Het gaat NIET ten koste van de zorg voor onze reguliere patienten.


Meer informatie
Via deze link is het volledige interview van de NOS met Harry Luik te beluisteren: 

Recente artikelen