Bernhoven eerste ziekenhuis met sms-service post-operatieve pijn

Array

mobile phone with SMS #2Als eerste ziekenhuis in Nederland volgt ziekenhuis Bernhoven patienten die geopereerd zijn per mobiele telefoon. Patienten die een dagbehandeling achter de rug hebben worden drie keer per dag gebeld, om een goed beeld te krijgen van de hoeveelheid pijn die ze hebben na een ingreep.

Met de nieuwe service kan Bernhoven jaarlijks vierduizend patienten beter helpen. Het gaat om mensen die op de dag dat ze geopereerd worden weer naar huis gaan. “Door ze de drie dagen daarna intensief te volgen, houden we de pijn beter onder controle. Dat is belangrijk, omdat te veel pijn heel belastend is voor de patient, er voor zorgt dat mensen minder snel herstellen en dat ze een grotere kans op infecties hebben. Bij mensen die in het ziekenhuis blijven registreren we al heel goed of ze te veel pijn hebben, en als dat zo is grijpen we meteen in. Tot op heden was het nog niet mogelijk om dat grondig en efficient te doen bij mensen die weer thuis zijn. Nu wel”, stelt anesthesioloog Marcel Schenkels. “Op deze manier maken we de zorg aan onze patienten nog veiliger.”

Bernhoven en het Osse bureau Sermos, dat de techniek ontwikkelde, zorgen voor een unieke vorm van zorg in Nederland. Het project is een vervolg op een proef die Bernhoven en Sermos afgelopen zomer hielden. Daarbij gaven dertig patienten met chronische pijn hun mate van pijn per sms door aan het ziekenhuis. “Dat gaf een goed beeld van de pijnontwikkeling”, aldus anesthesioloog Marcel Schenkels.
Grootste voordeel is volgens hem dat patienten die normaal pas na een tijdje weer gezien worden nu intensief gevolgd worden. “Als zij aangeven meer pijn te hebben dan zou moeten, grijpen we snel in.”

Mate van pijn
Het ziekenhuis richt zich in eerste instantie op patienten die een dagbehandeling achter de rug hebben. Gedurende drie dagen krijgen zij drie keer per dag per computer een telefoontje waarin gevraagd wordt met de toetsen van de telefoon de mate van pijn aan te geven. Een half uur voor het telefoontje krijgen ze een sms-bericht waarin ze aan het komende telefoontje herinnerd worden.

De aangeven pijnwaarden worden opgeslagen in de computer. De arts wordt gewaarschuwd  als de patient te veel pijn heeft. “In dat geval zoeken we contact met de patient. We kijken of er aanvullende medicatie nodig is of dat de patient eventueel opgenomen moet worden.”
De nieuwe manier van pijnmeting biedt volgens Schenkels vele voordelen. “Het meest belangrijke is dat patienten minder pijn hebben en beter herstellen. Daarnaast scheelt het de huisartsen werk, doordat wij de patienten goed volgen, hoeven ze niet met pijnklachten naar de huisarts zoals nu vaak gebeurt.”

Het systeem is goed beveiligd, patienten hoeven niet bang te zijn dat hun gegevens openbaar worden. Anesthesioloog Schenkels benadrukt dat de telefoontjes alleen overdag gepleegd worden. “Ook zijn er voor patienten geen kosten aan verbonden.”

Schenkels hoopt dat de pijnmeting per telefoon zo snel mogelijk ook toegepast wordt bij mensen die één of meerdere nachten opgenomen zijn. “Ook willen we de mate van misselijkheid snel gaan volgen.”
Het systeem kan op nog veel meer punten uitgebreid worden. “Het is ook mogelijk om patienten aan afspraken te herinneren, aan de inname van medicijnen of aan het feit dat zij nuchter in het ziekenhuis moeten verschijnen. We gaan de service stap voor stap uitbreiden.”

Recente artikelen