Martin van Rijn nieuwe voorzitter Raad van Commissarissen Espria en Woonzorg Nederland
ArrayDe Raad van Commissarissen van Espria en Woonzorg Nederland heeft vanaf 1 mei 2009 een nieuwe voorzitter: Martin van Rijn (53 jaar). Martin van Rijn is voorzitter van de Raad van Bestuur van PGGM, de pensioenuitvoerder, vermogensbeheerder en inkomensverzorger voor mensen in de sector zorg en welzijn. Hij heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de wereld van volkshuisvesting, financien, binnenlands bestuur en zorg.
Onder het toezicht van Van Rijn kan Espria verder gestalte geven aan haar missie. Consumenten vragen producten en diensten die beantwoorden aan hun wensen en behoeften. Door functies en kennis uit wonen, dienstverlening en zorg bij elkaar te brengen, kunnen we voor klanten meerwaarde realiseren. Daar staat Espria voor. Martin van Rijn: “Het zal in de toekomst steeds meer nodig zijn om wonen en zorg te combineren. Graag help ik Espria om daar een duurzame invulling aan te geven”. Bram Troost, voorzitter Raad van Bestuur van Espria, is enthousiast: ” We hebben met Martin van Rijn een unieke opvolger voor Elco Brinkman gekregen. Een ervaren commissaris die thuis is in alle disciplines die Espria beheerst”.
Martin van Rijn was in het verleden onder andere directeur Huurwoningen en Eigen Woningbezit en directeur Financien, Strategie en Control. Hij is geboren in Rotterdam, en studeerde economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Van Rijn werkte sinds 2003 bij VWS. De Directeur-Generaal Gezondheidszorg VWS. Hij was verantwoordelijk voor de invoering van de nieuwe zorgverzekering, Martin van Rijn verruilde op 1 januari 2008 VWS voor het pensioenfonds PGGM. Eerder werkte hij onder meer bij de ministeries van VROM en BZK. Hij was verantwoordelijk voor de invoering van de nieuwe zorgverzekering. Daarvoor werd hij vorig jaar uitgeroepen tot ambtenaar van het jaar.
Hieronder de belangrijkste punten uit dat interview:“Marktwerking prikkelt om doelmatiger te werken en dat is nodig omdat de kosten de komende jaren fors gaan stijgen. Maar we willen ook de kwaliteit een impuls geven. Door zorgaanbieders ongeacht de prestaties een vast budget te geven, stimuleer je geen kwaliteitsverbetering.â€â€œKwaliteit bestaat ten eerste uit een inhoudelijke kant: wordt er goed en veilig behandeld volgens de laatste medische kennis en techniek? Het tweede kwaliteitsaspect is de service, logistiek en het proces zelf. Het derde, en steeds belangrijker, aspect is in hoeverre de patient tevreden is.â€â€œOok in een vrije markt is er altijd toezicht. Er komt een zorgautoriteit die kijkt of de spelers op de markt geen misbruik maken van hun positie. Daarnaast houdt de Inspectie Gezondheidszorg toezicht op de kwaliteit.â€â€œVoor acute zorg moet binnen 15 minuten een ambulance beschikbaar zijn en iemand moet binnen 45 minuten in een ziekenhuisbed kunnen liggen. Een instelling is vrij om een eigen pakket samen te stellen, zolang dat niet deze zorgtaken in gevaar brengt. Ook ontbeerden patienten het inzicht om te bepalen welk ziekenhuis gespecialiseerd is een operatie. Die transparantie is er nog niet genoeg.â€