Zorgverzekeraars willen openbaarheid van kwaliteitsgegevens
ArrayZorgverzekeraars willen de zorginkoop verder ontwikkelen, maar worden hierin belemmerd door weerbarstige regelgeving en gebrek aan inzicht in de kwaliteit van de geleverde zorg. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) dringt er bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) dan ook op aan dat hierop meters worden gemaakt. Voorwaarde voor een effectieve zorginkoop is dat de informatie over kwaliteit van zorg beschikbaar is. Nu zijn kwaliteitsgegevens vaak te laat en onvoldoende beschikbaar; bovendien is de transparantie van de geleverde prestaties beperkt. ZN pleit er dan ook voor dat kwaliteitsgegevens – zorgprofielen en prestatie-indicatoren – snel ontwikkeld worden en verplicht openbaar worden gesteld.
De zorginkoop is een van de onderwerpen in de Monitor Zorgverzekeringsmarkt 2009 van de NZa. Daarin geeft de NZa aan dat zorgverzekeraars zich nog te weinig profileren als goede zorginkopers. De NZa wil de prikkels en randvoorwaarden voor een effectieve zorginkoop op de verschillende zorgmarkten onderzoeken. Hierbij hoort volgens ZN ook dat beleidsregels van de NZa en prestatiebeschrijvingen tijdig beschikbaar zijn en ruimte geven aan zorgverzekeraars voor inkoop op kwaliteit.
Positieve uitkomsten NZa-monitor
ZN is verheugd met de uitkomsten van de Monitor Zorgverzekeringsmarkt 2009 van de NZa. De NZa concludeert dat de zorgverzekeringsmarkt in 2008 en 2009 tot rust is gekomen. De premie voor de basisverzekering is in 2009 licht gestegen, maar daar staat een goede dienstverlening door zorgverzekeraars tegenover. Ook de toegankelijkheid en de transparantie zijn over het algemeen voldoende.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) constateert in de monitor een gebrek aan dynamiek op de markt. De concurrentie blijft beperkt tot premies. Verzekeraars proberen in toenemende mate hun clienten te ondersteunen in hun keuze voor een zorgaanbieder. Het is voor verzekerden echter nog onvoldoende inzichtelijk welk kwaliteitsvoordeel te winnen is met het volgen van de keuzesuggestie van de verzekeraar.
Verzekerden tevreden over dienstverlening zorgverzekeraars
De NZa is over het algemeen positief over de positie van de consument op de zorgverzekeringsmarkt in 2009. Verzekerden zijn tevreden over de dienstverlening door zorgverzekeraars. De administratieve afhandeling van het overstappen verloopt over het algemeen goed.
Meer informatie
Monitor Zorgverzekeringsmarkt 2009
Bron: ZN