Een tweede taal kan niet ‘uitgeschakeld’ worden

Array

tweetaligheidMensen die een tweede taal machtig zijn, kunnen die taal niet ‘uitschakelen’ tijdens gebruik van de eigen moedertaal. Dat blijkt uit onderzoek aan de vakgroep Experimentele psychologie van de UGent, gepubliceerd in het gerenommeerde vaktijdschrift Psychological Science.

Een meerderheid van de wereldbevolking begrijpt twee of meerdere talen. Psychologen zijn dan ook reeds lang geïnteresseerd in hoe het menselijke brein erin slaagt deze verschillende talen uit elkaar te houden. Het gebeurt immers zelden dat er woorden uit een tweede taal binnendringen wanneer men in de moedertaal leest of spreekt.

Dit lijkt te suggereren dat het menselijke brein er efficient in slaagt om irrelevante talen simpelweg uit te schakelen. Onderzoekers aan de UGent hebben nu ontdekt dat dit niet het geval blijkt te zijn: mensen blijken niet in staat te lezen in de moedertaal zonder dat onze kennis van de tweede taal daarin meespeelt.

De studie is opmerkelijk omdat tot nog toe enkel de invloed van de moedertaal op de tweede taal werd nagegaan.

Oogbewegingen
Met 45 Nederlandstalige studenten die Engels als tweede taal machtig zijn werd onderzoek gevoerd naar de verwerking van woorden die qua vorm en betekenis hetzelfde of gelijkaardig zijn in beide talen, zoals bijvoorbeeld ‘film’.Metingen van de oogbewegingen wezen erop dat de proefpersonen bij het lezen van een zin opmerkelijk minder lang keken naar dit soort woorden dan naar woorden die enkel in het Nederlands voorkomen.

Volgens de psychologen wijst dit erop dat we niet over verschillende taalsystemen beschikken die onafhankelijk van elkaar kunnen geactiveerd worden, maar dat er integendeel sprake is van constante interacties tussen de verschillende talen van een meertalige. Zijn woorden in het geheugen beschikbaar in verschillende talen, dan zal de activatie van het woord in kwestie makkelijker verlopen.

De tweede taal heeft dus een directe impact op het lezen, zelfs wanneer de leestaal de moedertaal is.

Bron:Ugent

Prof. dr. Wouter Duyck
Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
Vakgroep Experimentele Psychologie

Recente artikelen