Consumentenbond schept geen goed beeld van borstkankerbehandeling

Array

Consumentenbond zet patient op het verkeerde been met borstkankerranglijst. De Orde van Medisch Specialisten (Orde) en de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde (NVvH) vinden het belangrijk dat er een beter inzicht komt in de kwaliteit van de zorg aan borstkankerpatienten. De consumentenbond had al initiatieven in die richting genomen maar de Orde en NVvH kunnen zich echter niet vinden in de conclusies die de Consumentenbond trekt uit haar onderzoek naar de behandeling van borstkanker in de Nederlandse ziekenhuizen. Volgens beide beroepsorganisatiies schept de Consumentenbond geen goed beeld van de werkelijkheid en biedt patienten met (angst voor) borstkanker geen deugdelijk houvast.
De consumentenbond meldt dat er verschillen tussen ziekenhuizen bij de behandeling van borstkanker ontoelaatbaar groot zijn. En niet alle ziekenhuizen hebben voldoende ervaring met de behandeling van borstkanker. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond en de BVN onder 46 Nederlandse ziekenhuizen.

Grote verschillen
In ons onderzoek – uitgevoerd in nauwe samenwerking met de BorstkankerVereniging Nederland (BVN), ZonMw en NPCF – krijgt het ziekenhuis met de hoogste score 81 punten op een schaal van 1 tot 100, het ziekenhuis met de laagste score slechts 37 punten. Bovenaan staan Alysis Zorggroep locatie Rijnstate, Arnhem, het A. van Leeuwenhoek Ziekenhuis uit Amsterdam en het Cansisius Wilhelmina Ziekenhuis uit Nijmegen. Ruim de helft van de Nederlandse ziekenhuizen geeft geen inzage in hun gegevens en kon in het onderzoek dus niet worden meegenomen.

Ervaring
De ervaring van ziekenhuizen met de behandeling van borstkanker kan van grote invloed zijn op het succes ervan. Vandaar dat in een Europees richtlijn is bepaald dat een ziekenhuis minstens 150 nieuwe borstkankerpatienten per jaar moet behandelen. Uit ons onderzoek blijkt slechts 19 van de 46 ziekenhuizen die norm te halen.

Transparantie
Eén op de 9 vrouwen krijgt borstkanker; één op de 22 overlijdt aan borstkanker. Vrouwen met borstkanker kunnen aan de hand van de resultaten van het onderzoek van de Consumentenbond een keuze maken voor een ziekenhuis. De ziekenhuizen die aan het onderzoek hebben meegewerkt, verdienen daarom alle lof. Zeker ook omdat transparantie een prikkel geeft om beter te gaan presteren.

Eis
Wij vinden het uitermate ernstig dat circa de helft van de ziekenhuizen niet heeft meegewerkt aan het onderzoek en eist dat zij hun gegevens alsnog openbaar maken. Verder zijn we van mening dat ziekenhuizen die onvoldoende ervaring hebben de behandeling moeten overlaten aan ziekenhuizen met meer ervaring óf meer routine moeten opbouwen.

Kwaliteitscriteria
In ons onderzoek hebben we gekeken naar de kwaliteitscriteria die borstkankerpatienten zelf belangrijk vinden, onder meer de ervaring van ziekenhuizen, de wijze waarop de zorg is georganiseerd en de wachttijden. De gegevens over het uiteindelijke resultaat van de behandeling zijn er nog niet.

Lees verder op de website van de Orde>>>>>>  & bij de Consumentenbond
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

One thought on "Consumentenbond schept geen goed beeld van borstkankerbehandeling"

  1. Op bovenstaande zaken heeft de consumentenbond inmiddels alweer gereageerd. Via een persbericht lieten zij eergisteren weten dat zij het persbericht van NVZ hebben gelezen. De Nederlanders Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) had namelijk een persbericht uitgebracht waarin zij het onderzoek dat de Consumentenbond in samenwerking met de BVN en de NPCF heeft uitgevoerd naar borstkanker in twijfel trekt. De resultaten van het vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van de Nederlandse borstkankerzorg zouden onbruikbaar zijn voor vergelijking.

    De Consumentenbond vindt de houding van de NVZ onbegrijpelijk. De koepelorganisatie zou de transparantie moeten zien als een uitdaging voor ziekenhuizen om van elkaar te leren. Daarnaast is openheid een stimulans om beter te presteren. Je wilt immers als ziekenhuis ervoor zorgen dat je goed naar voren komt met je resultaten.

    De ziekenhuizen die wel met de billen bloot durfden, verdienen dan ook wat de Consumentenbond betreft alle lof. Meerdere chirurgen hebben laten weten de transparantie te zien als een goede mogelijkheid om van elkaar te leren. Zij onderschrijven het belang van borstkankerpatiënten om kwaliteitsgegevens met elkaar te vergelijken. In plaats van angst voor publicatie zou de NVZ de openheid dan ook moeten zien als een kans in plaats van een bedreiging.


    Health is not valued till sickness comes!

Comments are closed.

Recente artikelen