Onderzoek esta en Wageningen University & Research Centre
ArrayEen kwart van de vrouwen haalt geen eten in huis waardoor ze zich slecht gaat voelen. 41% let nooit op een etiket. Als er al naar gekeken wordt, dan is het om de calorieen. Dit blijkt uit een onderzoek van het tijdschrift esta in samenwerking met Wageningen University & Research Centre.Uit de esta eetenquête – centrale vraag: Hoe eten vrouwen anno 2009? – komt ook naar voren dat alleenstaande moeders veel vaker stemmingseters zijn (37%) dan moeders met een partner (17%).
Biologisch?
Ruim een derde van de vrouwen omschrijft zichzelf als een bewuste eter. Toch kan ook 1 op de 3 vrouwen zich af en toe niet beheersen en veroordeelt zichzelf daarom. Biologisch eten heeft nog geen hoge prioriteit. Hoger opgeleiden , 1 op de 5, checken vaker meteen of een product biologisch is; van de lager opgeleiden (lbo/mbo) doet 1 op de 12 dat.
Bewegen?
En hoe zit het met de beweging? Werken doet sporten: fulltimers sporten meer (53%) dan mensen zonder baan (40%). Meer informatie over de eetenquête is te lezen in de esta die vandaag in de winkel ligt.
Bij de verwerking van de respons (1600 personen) is o.a. naar leeftijd, opleiding, werk en gezinssituatie gekeken. Van de respondenten was meer dan de helft hoger opgeleid en tussen de 35 en 55 jaar. Gevraagd werd o.a. over het lezen van etiketten, eetgewoonten, dieten en boodschappen doen.
Food4you
Op zaterdag 10 oktober is de Publieksdag van Food4you, een jaarlijks festival over gezond en lekker eten in Wageningen. Een van de onderzoekers van het esta eet-onderzoek zal op deze dag de resultaten van de eetenquête mondeling toelichten. Kijk voor meer informatie en het programma op www.food4you.nl.
Bron: Sanoma Uitgevers
One thought on "Onderzoek esta en Wageningen University & Research Centre"
Comments are closed.
[…] Deze blogartikel was vermeld op Twitter door Wageningen. Wageningen heeft gezegd: #tweets MFACTS Onderzoek esta en Wageningen University & Research Centre http://bit.ly/4sseBK: MFACTS On.. http://bit.ly/1F5Ce5 […]