Buma/Stemra voert YouTube tax gewoon door

Array

youtube_cropPoppodia en festivals moeten vanaf 1 januari wel degelijk betalen voor het embedden van muziek op hun site. Dat bevestigde directeur Juridische Zaken Cees van Rij van Buma/Stemra aan 3VOOR12. Vrijdag kondigde de auteursrechtenorganisatie aan voorlopig geen geld te vragen van niet-bedrijfsmatige sites. Ook bloggers die inkomsten generen met hun eigen site, worden beschouwd als bedrijfsmatige sites. Daarbij maakt Buma/Stemra geen onderscheid tussen kleine of grote sites. Eén advertentie op de site is genoeg om als bedrijfsmatig aangemerkt te worden. “Winst is geen vereiste, het gaat Buma alleen om inkomsten. In haar on demand licentie maken ze onderscheid tussen grootgebruik en kleingebruik. Bij embedden hebben we dat onderscheid niet gemaakt, omdat het tarief nu al aansluit bij het laagste tarief voor on demand gebruik.”

UPDATE: Iedere video waar dus muziek in te horen is, of het nu om een concert, een reclame,educatie of een promofilmpje. Alles wordt dus door Buma/Stemra belast. Hierdoor zullen we dus medicalfacts.tv per 30 december 2009 sluiten. We kijken naar andere oplossingen. Ook zullen we dus per 1 januari 2010 alle embedded video’s met muziek verwijderen en geen nieuwe video’s met muziek erin meer plaatsen.

Het tarief van 130 euro per 6 filmpjes heeft bij Buma/Stemra dan ook niet ter discussie gestaan. Dat bloggers vaak enorme archieven hebben, waarin soms wel duizenden filmpjes voorkomen, doet volgens Van Rij niet ter zake. “Je kunt berichten archiveren. Bovendien heerst er een misverstand. Bloggers kunnen zich wel degelijk beroepen op het citaatrecht wanneer ze muziek gebruiken bij recensies. Ze moeten dan aan een aantal voorwaarden voldoen. Onder meer bronvermelding en niet het hele werk gebruiken. De regels daarvoor zijn vastgelegd in de Auteurswet.”

Bron: GeenStijl

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen