Gebrekkig leiderschap in de zorg
ArrayBij Kaiser Permanente, een zorgverlener uit de VS, begint innovatie met een nieuwe behandelingswens van een verzekerde. Onder leiderschap van een zorgverlener wordt die wens tegemoet getreden met een innovatief behandelingsplan. Samen met de zorgverzekeraar (Kaiser Health Plan) ondersteunt de organisatie dit plan administratief met geautomatiseerde resultaatregistraties. Waardevolle innovaties worden stapsgewijs in de praktijk geïntegreerd. Men noemt dit ‘integratie van zorg’.
Op het congres ‘Geïntegreerde zorg’ van het Julius Centrum gaf ook minister Klink zijn visie op de integratie van zorg. Volgens hem is dat een tweede laag in de verplichte overheidsfinancieringsystemen. De eerste laag zijn systemen die vallen onder de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ). Deze systemen zijn byzantijns en verhinderen samenwerking en innovatie, erkende de minister. Dit probleem zou de komende decennia opgelost worden met een tweede administratielaag, waarmee de integratie over de eerste laag wordt georganiseerd. Intussen wordt de eerste administratielaag tot 2011 bevroren en innovatie dus vrijwel uitgesloten.
Nederland heeft nu al de meest uitgebreide zorgadministratiesystemen ter wereld. Die worden verder uitgebreid met een tweede laag, ondanks onderzoek van het Amerikaanse Institute of Medicine (IOM) van meer dan honderd programma’s waaruit blijkt dat een dergelijke tweede laag de zorg duurder maakt en innovatie niet bevordert.
In Nederland is de kans groot dat integratie van zorg dus niet tot innovatie zal leiden. Dan blijft alleen een tweede laag in de overheidsbetalingsystemen over, waardoor de zorgbureaucratie verder groeit.
Innovatie onderzoek wordt in Nederland met een administratieverdubbeling uitgevoerd. Naast de reguliere overheidsadministratiesystemen waarmee geen adequate gegevens worden bijgehouden, zijn subsidies nodig om de relevante gegevens in de praktijk bij elkaar te zoeken. Onderzoekers stuiten op een muur van missende, inconsistente en onjuiste gegevens. De omvang van ongecontroleerde selectie van gevallen staat adequate beoordeling van het onderzoek in de weg. Ondanks hoge administratiekosten in de zorg van €8-20 miljard per jaar, zitten de reguliere overheidsfinancieringssystemen innovatie in de weg.
Innovatie moet onderdeel van de praktijk kunnen zijn. Zorgverleners moeten medisch leiderschap kunnen nemen en innovaties financieel-administratief kunnen integreren in het reguliere zorgverzekeringsbedrijf.
De overheid moet zich gaan beperken tot het toezicht houden op de zorgsector. Om eerlijke concurrentie te bevorderen moet de zorgsector in vrijheid innovaties kunnen toepassen, maar wel verplicht worden te publiceren over de resultaten.