Kwaliteit van zorg: wat maakt het verschil?
ArrayGrote verschillen tussen de zorgkwaliteit van ziekenhuizen onderling en zelfs bÃnnen ziekenhuizen, dwingen patienten per aandoening te bekijken waar zij het beste behandeld kunnen worden. In het rapport van IGZ komt naar voren dat veilige zorg ontvangt afhankelijk is van wat professionals, bestuurders en interne toezichthouders van zorginstellingen er mee te doen. Ieder moet verantwoordelijkheid nemen en deze ook implementeren. De inspectie laat in haar rapport zien hoe dit optimaal kan functioneren. Deze bevindingen zijn niet vrijblijvend: ze zijn voor iedereen in de zorg een spiegel en tegelijk een appèl om hier ernst mee te maken. Verder blijkt dat de medische kwaliteit is toegenomen en dat de kosten van de ziekenhuizen beter onder controle zijn, hoewel deze nog steeds harder groeien dan de economie. Verantwoordelijkheid op drie niveaus
De belangrijkste voorwaarden zijn, aldus het onderzoek van de IGZ:
- Professionals werken samen, spreken elkaar aan als het fout gaat en leggen verantwoording af aan het bestuur.
- Bestuurders zien kwaliteit en veiligheid als hun kerntaak, vragen verantwoording over de resultaten van de zorg en grijpen zo nodig tijdig in.
- Raden van Toezicht letten niet alleen op de financien maar zien erop toe dat bestuurders hun eindverantwoordelijkheid voor kwaliteit en veiligheid ook waarmaken.
Rol Inspectie van de Gezondheidszorg (IGZ)
De IGZ gaat het komend jaar alle betrokkenen stimuleren om hier ernst mee te maken. Eind 2010 zal de IGZ ook toezichtnormen vaststellen voor goed bestuur en intern toezicht. Bij ernstige calamiteiten zal de IGZ nagaan hoe de verantwoordelijkheidsverdeling in die zorginstelling functioneert.
Download het hele rapport van de IGZ: Staat van de Gezondheidszorg 2009: De vrijblijvendheid voorbij en de bijbehorende deelrapporten.
Voor een kort en krachtig overzicht kunt u de schematische weergave van de belangrijkste conlusies en aanbevelingen uit het rapport bekijken.
Bron: Innovatiekring Dementie