UMC Utrecht start schoolproject
ArrayToolkit ‘kind en trauma’ in de maak voor leerkrachten
Gemiddeld één op de zeven basisschoolkinderen heeft een schokkende gebeurtenis meegemaakt. Dat kan een ernstig ongeluk, het plotselinge verlies van een gezinslid, een geweldsincident of een andere bedreigende situatie zijn. Hoe kun je een kind ondersteunen na trauma? Veel leerkrachten hebben behoefte aan die kennis. Psycholoog Eva Alisic van het UMC Utrecht gaat een ‘toolkit’ voor hen ontwikkelen.
In de toolkit kunnen leerkrachten informatie vinden over hoe kinderen reageren op trauma. Uit eerder onderzoek van Alisic bleek dat ongeveer vijftien procent van de getroffen kinderen last heeft van posttraumatische stressklachten zoals concentratieproblemen en snel geïrriteerd zijn. Die klachten kunnen lange tijd aanhouden en soms spelen ze pas maanden na de gebeurtenis op. Dan zijn ze lastig te herkennen voor een leerkracht.
Ook biedt de toolkit praktische informatie over instanties waar kinderen en hun ouders terecht kunnen na een schokkende gebeurtenis. De ervaring van het Psychotraumacentrum van het UMC Utrecht is dat kinderen en ouders vaak niet weten dat er gespecialiseerde hulp beschikbaar is na een trauma. Leerkrachten kunnen daar een belangrijke rol in spelen.
“Hoe de toolkit eruit gaat zien, hangt af van de wensen van de leerkrachtenâ€, legt Alisic uit. “We gaan hen vragen wat zij een prettige vorm vinden. Dat zou een website kunnen zijn maar misschien willen ze wel liever een workshop volgenâ€. In ieder geval komt er een brochure waarin de belangrijkste informatie staat. Eerst wordt de toolkit voor leerkrachten in de provincie Utrecht gemaakt, daarna staat een landelijke inzet op de planning.
Psycholoog Alisic ontwikkelt de toolkit in het kader van het onderzoeksproject Kind en Trauma van het UMC Utrecht. Het project wordt mogelijk gemaakt door de Stichting Achmea Slachtoffer en Samenleving en Fonds Slachtofferhulp. De Stichting Kinderpostzegels Nederland financiert het ontwerp van de toolkit.