UMC Utrecht start schoolproject

Array

Toolkit ‘kind en trauma’ in de maak voor leerkrachten
Gemiddeld één op de zeven basisschoolkinderen heeft een schokkende gebeurtenis meegemaakt. Dat kan een ernstig ongeluk, het plotselinge verlies van een gezinslid, een geweldsincident of een andere bedreigende situatie zijn. Hoe kun je een kind ondersteunen na trauma? Veel leerkrachten hebben behoefte aan die kennis. Psycholoog Eva Alisic van het UMC Utrecht gaat een ‘toolkit’ voor hen ontwikkelen.

In de toolkit kunnen leerkrachten informatie vinden over hoe kinderen reageren op trauma. Uit eerder onderzoek van Alisic bleek dat ongeveer vijftien procent van de getroffen kinderen last heeft van posttraumatische stressklachten zoals concentratieproblemen en snel geïrriteerd zijn. Die klachten kunnen lange tijd aanhouden en soms spelen ze pas maanden na de gebeurtenis op. Dan zijn ze lastig te herkennen voor een leerkracht.

Ook biedt de toolkit praktische informatie over instanties waar kinderen en hun ouders terecht kunnen na een schokkende gebeurtenis. De ervaring van het Psychotraumacentrum van het UMC Utrecht is dat kinderen en ouders vaak niet weten dat er gespecialiseerde hulp beschikbaar is na een trauma. Leerkrachten kunnen daar een belangrijke rol in spelen.

“Hoe de toolkit eruit gaat zien, hangt af van de wensen van de leerkrachten”, legt Alisic uit. “We gaan hen vragen wat zij een prettige vorm vinden. Dat zou een website kunnen zijn maar misschien willen ze wel liever een workshop volgen”. In ieder geval komt er een brochure waarin de belangrijkste informatie staat. Eerst wordt de toolkit voor leerkrachten in de provincie Utrecht gemaakt, daarna staat een landelijke inzet op de planning.

Psycholoog Alisic ontwikkelt de toolkit in het kader van het onderzoeksproject Kind en Trauma van het UMC Utrecht. Het project wordt mogelijk gemaakt door de Stichting Achmea Slachtoffer en Samenleving en Fonds Slachtofferhulp. De Stichting Kinderpostzegels Nederland financiert het ontwerp van de toolkit.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen