De Pers: Autisten zijn niet altijd Wajongeren
ArrayGoed nieuws: het aantal jongeren in de bijstand kan flink omlaag. “Autistische jongeren worden onterecht arbeidsongeschikt verklaard”, dat schrijft De Pers vandaag nadat ze kennis hadden genomen van het innterview van Jolanda Clement met MedicalFacts over de keuze voor intelligentietest voor autisten. De Wajong is voor de regering een enorme kostenpost. De uitgaven voor de uitkering zijn de laatste jaren blijven stijgen. Ging het in 2003 nog om 1,3 miljard euro, in 2008 is dat opgelopen tot bijna 1,9 miljard. In de brede heroverwegingen werd de suggestie gedaan de Wajong en sociale werkplaatsen onder te brengen in de bijstand (70 procent minimumloon). Nu verdienen mensen in de sociale werkplaatsen soms meer dan het minimumloon en krijgt een wajong-er het minimumloon. (2 miljard) Dit jaar al is een nieuwe wet aangenomen die zoveel mogelijk Wajongeren weer aan het werk moet krijgen. Een belangrijke oorzaak van de toename van Wajongeren vormen autisten.
Jongeren die in aanmerking komen voor speciaal onderwijs of een uitkering worden onderworpen aan een intelligentietest. En de test die hier standaard voor wordt gebruikt is ongeschikt voor autisten.Â
In Nederland zijn vijf, door de overheid goedgekeurde IQ-testen, en in het (basis) onderwijs wordt het meest gebruik gemaakt van de WISC-test. Met name omdat deze test goed aansluit op het onderwijspakket en redelijk goed meet of kinderen voldoen aan de gemiddelde norm. De WISC test meet min of meer of de onderwijsstof aangeboden in het regulier basisonderwijs beklijft. Ook diagnostiserende orthopedagogen die werkzaam zijn in onderwijsbegeleidingsdiensten (OBD’s) of verbonden aan speciaal onderwijs voor autisme of aanverwant maken hoofdzakelijk gebruik van de WISC-test.
Bij scholen is niet bekend dat de WISC-test niet geschikt is voor autisten.Ook de zoon van Jolanda werd op basis van de WISC-test naar speciaal onderwijs gestuurd. Volgens Jolanda Clement, moeder van een ‘licht’ autistische zoon in het VSO (Voortgezet Speciaal Onderwijs), liggen er nauwelijks maatschappelijke redenen te grondslag aan de explosieve groei van Wajong-autisten, maar zit er een cruciale fout in de diagnostiek waaraan de meest ‘passende’ leerweg van deze kinderen wordt getoetst en ingezet. Een ijkmaat van 50% verstandelijke en 50% communicatieve capaciteiten van de autist wordt gebruikt om kinderen te begeleiden richting het VSO. Daarin ligt een spectrum aan keuzes, van de praktische leerweg (praktische dagbesteding), VMBO-Basis Kader, en van VMBO-t tot VWO niveau, zoals we dat ook in het reguliere kennen. En dat zou er zeer waarschijnlijk voor zorgen dat minder autisten in de Wajong terecht komen.
Tellegen adviseert om bij autisten de SON-test te laten afnemen, die heel visueel is, en daarmee uitermate geschikt is als hulpmiddel voor indicatiediagnostiek bij autisten. Maar bijvoorbeeld ook voor kinderen met een andere moedertaal dan het Nederlands. En wellicht een hele goede manier om het aantal Wajongeren te beperken en dus de kosten omlaag te brengen en tevens de kwaliteit van de zorg en opleiding van autisten constructief te verbeteren.