Eerste Kamer stemt in met invoeren bestuurlijke boetes in de gezondheidszorg

Array

De Eerste Kamer heeft dinsdag 13 april ingestemd met invoering van bestuurlijke boetes in de gezondheidszorg. Dit gebeurde nadat het wetsvoorstel Uitbreiding bestuurlijke handhaving volksgezondheidswetgeving (31.122) door de Kamer in vierde termijn werd besproken. Het voorstel kwam in mei 2009 voor het eerst in de Eerste Kamer aan de orde. “Deze vierde termijn is een hoge uitzondering”, zei senaatsvoorzitter Van der Linden, nadat hij minister Klink van Volksgezondheid, Welzijn en Sport had verwelkomd.

De woordvoerders van de fracties van VVD, SP en PvdA die in februari van dit jaar tijdens de derde termijn van het debat nog grote bezwaren hadden tegen het wetsvoorstel, concludeerden dat de gedachtewisseling met de minister inmiddels voldoende verduidelijking heeft opgeleverd en tot toezeggingen heeft geleid. Daarmee is het wetsvoorstel ook voor deze fracties aanvaardbaar geworden.

VVD-woordvoerder Swenker wees erop dat nu helder is geworden wanneer de inspectie voor de gezondheidszorg ingrijpt, in welke gevallen een bestuurlijke boete wordt opgelegd en in welke situaties het Openbaar Ministerie overgaat tot strafvervolging. Tweemaal straffen voor eenzelfde vergrijp zal volgens de VVD-senator mede door vasthoudendheid van de Eerste Kamer niet meer mogelijk zijn.

Senator Slagter-Roukema (SP) ziet als winst van het langgerekte debat dat overtredingen van de regels in de gezondheidszorg zoveel mogelijk bestuurlijk worden afgedaan en dat het strafrecht slechts met grote terughoudendheid toegepast zal worden. “Strafrecht komt pas in beeld in die gevallen waarin een opzettelijke of roekeloze gedraging een direct gevaar voor de volksgezondheid of veiligheid van de mens tot gevolg heeft”, zo stelt Slagter-Roukema. Zij herinnerde de Kamer aan de toezegging van minister Klink dat de IGZ een afgeleide, maar toch waterdichte geheimhoudingsplicht heeft, en ook een beroep kan doen op het verschoningsrecht.

PvdA-woordvoerder Putters verklaarde dat zijn fractie kritisch blijft over de mogelijkheden van grootschalige onderzoeken door de Inspectie met gebruik van niet geanonimiseerde gegevens van patienten. Putters vertrouwt er echter op dat derden geen inzage kunnen krijgen in de gegevens die de Inspectie verzameld ter verbetering van de kwaliteit van de zorg.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen