Meer trek in chocolade door depressie maar humeur wordt slechter

0
1253

Mensen die kampen met een depressie hebben sneller de neiging om naar chocolade te grijpen. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit van Californie. Wanneer mensen erg depressief zijn, eten ze gemiddeld 12 stukken chocolade per maand. Uit onderzoek blijkt dat mensen die depressief zijn meer chocolade nuttigen dan hun gezonde leeftijdsgenoten. Depressieve mensen eten gemiddeld 8,4 porties (een portie is 28 gram) per maand. Gezonde mensen houden het bij 5,4 porties. Mensen met een zeer zware depressie nuttigen 11,8 porties. Bij licht depressieve mensen daalt dat aantal tot 8 stukken chocolade per maand. Zij die geen last hebben van neerslachtige gevoelens aten slechts 5 repen chocolade. De resultaten gelden zowel voor mannen als vrouwen. Ook mannen nemen dus al eens hun toevlucht tot troosteten.

Het vermoeden dat er een verband is tussen chocolade en stemming bestaat al langer. Het is echter voor het eerst dat dit ook wetenschappelijk voor mannen en vrouwen kan worden vastgesteld. In totaal namen 931 mensen deel aan het onderzoek. De proefpersonen werd onder andere gevraagd te noteren hoeveel chocolade ze aten en een vragenlijst omtrent hun dieet in te vullen. Bovendien werd de mate van depressiviteit vastgesteld. Al snel bleken chocola en depressie nauw met elkaar samen te hangen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het humeur van de mannen en vrouwen slechter werd naar mate zij meer chocolade aten. De deelnemers met depressieve gevoelens bleken ook veel chocolade per maand te eten.

Verder onderzoek zal moeten uitwijzen wat de exacte relatie is tussen chocolade en het humeur.

Bron: ABC.net.au

Vorig artikelClaudia Pronk treedt toe tot Raad van Bestuur Medial
Volgend artikelWegens succes herhaald: Tutorial ‘Online behandelen in de GGZ’
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.