Thuiszorg levert helft indicatie cliënt
ArrayThuiszorgorganisaties leveren gemiddeld 53 procent van wat clienten mogen krijgen. Dat blijkt uit de benchmark van brancheorganisatie ActiZ.
Thuiszorgclienten ontvangen gemiddeld 53 procent van de zorg waar zij recht op hebben. Het gaat om de volledige indicatie van uren maal weken. Uit de benchmark blijkt geen relatie tussen het ‘uitvulpercentage’ van de indicatie en de clienttevredenheid. “Het is belangrijker dat je kijkt wat nodig is, dan dat je het maximum levert. Er wordt altijd gezegd dat thuiszorgorganisaties bezig zijn met omzetmaximalisatie, maar dat klopt dus niet”, zei Aad Koster bij de presentatie. “Medewerkers weten dat zorg een schaars goed is.”
Afgebouwd
Dat thuiszorgorganisaties niet de volledige indicaties leveren, heeft verschillende oorzaken, legt een woordvoerder uit. Tegen het einde van de indicatie wordt de zorg vaak afgebouwd. Bij indicaties voor terminale thuiszorg overlijdt de patient meestal tijdens de looptijd. Ook komt het voor dat clienten tussentijds een poosje in het ziekenhuis verblijven. De thuiszorg krijgt alleen geld voor daadwerkelijk geleverde zorg.
Indicatiestelling
Volgens Robbert-Jan Poerstamper van PricewaterhouseCoopers, dat de benchmark heeft gemaakt, plaatst de uitkomst vraagtekens bij de indicatiestelling. “De indicatiestelling kost veel geld, terwijl je ziet dat mensen soms met 35 procent van de indicatie uitkomen. Je zou de professional de regelruimte terug kunnen geven en een loket kunnen maken voor burgers die een second opinion willen over hun hoeveelheid zorg.â€
Buurtzorg Nederland
Buurtzorg Nederland staat erom bekend dat het 40 procent levert van de indicatie. Dat is niet de volledige indicatie, maar het aantal uren per week, zegt directeur Jos de Blok desgevraagd. “Als iemand een indicatie voor zes maanden heeft, zijn soms maar twee maanden nodig.â€