Kidspanel onderzoek naar overgewicht, voeding en gezondheid

Array

Overgewicht is een gevaar voor de gezondheid, ook bij kinderen. In augustus 2010 riep de Gezond-heidsraad in haar advies “Voor dik en dun” op tot meer onderzoek naar de risicofactoren van overge-wicht bij kinderen. Hoe denken kinderen zelf over overgewicht, voeding en gezondheid? Intomart GfK hield een onderzoek naar kennis, houding en gedrag  onder 1.000 kinderen.

Overgewicht
Op basis van lengte, gewicht en leeftijd is voor elk kind een body mass index berekend en vergeleken met de normen van het Voedingscentrum. In Nederland blijkt ruim 1 op de 6 kinderen te dik. Kinderen met overgewicht komen in alle sociale klassen voor, maar in de lagere sociale klasse hebben bijna twee maal zoveel kinderen overgewicht als in de hogere sociale klasse.

Bijna 4 op de 10 kinderen, vooral meisjes, vinden zichzelf wel eens te dik. Van de kinderen met over-gewicht vinden 8 op de 10 zichzelf te dik (21% zegt zich heel vaak te dik te vinden, 60% vindt dat soms). Van de kinderen die geen overgewicht hebben, vindt 29% zichzelf te dik (2% heel vaak, 27% soms).

Kinderen met overgewicht kijken meer televisie dan hun leeftijdsgenootjes. Bij kinderen met overge-wicht kijkt 39% meer dan 14 uur per week televisie (zelfinschatting), bij de andere kinderen is dat 24%.

Gezonde voeding en ontbijt
31% van de kinderen geeft aan gezonde voeding heel belangrijk te vinden en nog eens 61% vindt gezonde voeding een beetje belangrijk. Meisjes vinden het vaker belangrijk om gezond te eten dan jongens.

Het blijkt lastig om in te schatten voor kinderen of ze zelf gezond eten. Vrijwel alle kinderen (97%) zijn van mening net zo gezond of zelfs gezonder te eten dan hun klasgenootjes.

Ruim 9 van de 10 kinderen ontbijten ’s ochtends altijd.

Kennis over gezonde en ongezonde tussendoortjes
De kinderen zijn goed op de hoogte welke tussendoortjes gezond en welke ongezond zijn. Vrijwel alle kinderen noemen bijvoorbeeld cakejes en ijsjes ongezond en wortels en appels gezond. Van alle on-dervraagde kinderen is tweederde bekend met het feit dat croissantjes ongezond zijn. Onder kinderen met overgewicht is driekwart daarvan op de hoogte, een significant kennisverschil.

Boodschappen
Bijna alle kinderen (94%) gaan weleens mee boodschappen doen. Meisjes en jonge kinderen gaan vaker mee. Kinderen hebben grote invloed op de keuze van boodschappen, vrijwel alle kinderen mogen (soms) zelf iets kiezen.

Trakteren op school
Bij het trakteren op school zijn chips, cakejes en snoep de meest populaire traktaties. Jongere kinderen trakteren relatief vaak op kaas of worst, oudere kinderen trakteren vaker ijsjes en chocolade.

Lievelingseten
Het lievelingseten van kinderen zijn de vier P’s (Patat, Pasta, Pizza en Pannenkoeken). Pasta is het populairste eten, op de voet gevolgd door patat. Bij jongere kinderen is patat favoriet, bij oudere kin-deren is dit pasta. Pizza is vooral bij jongens favoriet.

Patat, pizza en pasta zijn ook favoriet bij kinderen met overgewicht, maar deze groep kiest nadrukkelijk ook voor andere (meer gezonde) etenswaren als aardappelen met groente en kipgerechten als lievelingseten.

Het Intomart GfK online kidspanel
Het Intomart GfK online kidspanel bestaat uit 17.000 kinderen in de leeftijd 8 t/m 12 jaar. Daarnaast zijn er ook 21.000 jongeren van 13 t/m 19 jaar beschikbaar in het Intomart GfK online panel. Het onderzoek naar gezonde voeding is gehouden onder een landelijk representatieve steekproef van 1.000 kinderen van 8 t/m 12 jaar.

Het volledige onderzoeksrapport is voor 500 euro bij Intomart GfK verkrijgbaar.

Alle genoemde verschillen zijn statistisch significant.

Quotes
Marion Appel, Directeur Intomart GfK media: “Dit onderzoek geeft duidelijk aan dat kinderen nadenken over gezonde voeding. Het is telkens weer verrassend dat jonge kinderen uitstekend in staat zijn om aan online onderzoek mee te doen, zodat over allerlei – soms lastige – onderwerpen, snel en grondig onderzoek onder kinderen kan worden gedaan.”

Lex van Meurs, Media Research Director bij Intomart GfK: “Kinderen met overgewicht zijn bewuster welke voeding gezond is en wat ongezond is, maar ze hebben moeite hun gedrag te veranderen. Ze kijken bijvoorbeeld veel meer televisie dan hun leeftijdsgenootjes.”

Bron: Intomart

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen