Zelf te declareren zorgkosten is een bron van ergernis

Array

Een op de drie Nederlanders raakt gefrustreerd van de administratieve rompslomp bij het declareren van de zorgkosten bij de zorgverzekeraar. Voor nog eens een derde geldt dat ze wel eens declaraties vergeet in te dienen en het merendeel weet niet dat de zorgverzekeraar tachtig procent van de declaraties al automatisch afhandelt.

Dit blijkt uit onderzoek van verzekeraar FBTO onder 1260 Nederlanders.

De helft van de Nederlanders heeft geen idee welke rekeningen direct door de zorgverzekeraar worden betaald en welke door de consument voorgeschoten moeten worden. Voor met name het mannelijke deel van de bevolking is dit onduidelijk. Van de voorgeschoten factureren dient nog tachtig procent deze per post bij de zorgverzekeraar in. Bob Stehmann van FBTO: ‘Handmatig declareren is vaak nog erg omslachtig. Om dit eenvoudiger te maken is het al enkele jaren mogelijk om online te declareren, maar komt FBTO ook met een iPhone applicatie, waarmee je zelf voorgeschoten nota’s direct indient’.

Download hier de app:
http://itunes.apple.com/nl/app/zorg-declaraties/id397758333?mt=8

Toelichting en uitleg app:
http://www.slideshare.net/Tieme007/online-zorgnota-declareren-via-iphone-app

Kwart schiet rekeningen niet voor
Een kwart van de Nederlanders wacht met het betalen van rekeningen tot de zorgverzekeraar geld heeft overgemaakt. Jongeren (tot 35) zijn accurater met het betalen van rekening die direct binnenkomen dan de oudere generatie. Ze betalen meestal direct of binnen een week en betalen vaak eerst de rekening aan de zorgverlener alvorens ze deze declareren bij hun zorgverzekeraar.

Drentenaren braafste betalers, Utrechters slechtste
Drentenaren zijn het meest stipt als het gaat om betalen en declareren van zorgnota’s. Het merendeel laat nooit rekeningen liggen en een vijfde betaalt de rekeningen direct. Dit in tegenstelling tot Utrechters. Hiervan betaalt slechts een tiende direct en zij laten rekeningen regelmatig liggen.

Bron: FBTO

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen